Er det håp?

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
jamar
Mester
Sted: Tromsø

Er det håp?

Legg inn av jamar »

Fikk en stygg sprekkdannelse i et emne av ask. Ser dessverre ut som det går dypt. Løper ca 50 cm fra midten av emnet og ut mot tykkeste ende. Er det noen vits i å høvle ned for å prøve, eller burde jeg bare splitte den til barnebue og knivskaft med det samme? Noen erfaringer?

Bilde

Lite morsomt å oppdage :(
mvh jamar
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Kontakt:

Re: Er det håp?

Legg inn av Kviljo »

Om sprekka ikke blir i grepet, og den bare går inn til margen, så er det sikkert mulig å unngå den. Men det er jo ikke så lett å si uten å ha sett stokken. Er den helt rett og uten kvist burde det gå fint å lage en flatbue av den.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
jamar
Mester

Legg inn av jamar »

Nesten rett, i alle fall. Du får det til å høres ut som det er verdt sjansen. Skaver ned til jeg når bunnen av ravinen og sjekker derfra.
mvh jamar
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Det er somregel en god plan. Ta bort det man i alle fall ikke kan bruke, og se hva man sitter igjen med. Om du må la litt av sprekka være i buen er det ikke krise det heller, så lenge sprekka ligger omtrent midt på buken. De langsgående greiene er ikke så farlige. Du kan eventuelt fylle den med aralditt.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
jamar
Mester

Legg inn av jamar »

Kappet meg ned et lite stykke, og det ser ut som sprekken går akkurat inn til margen.

Bilde

Virker som den kan reddes, skjønt noen stridsbue blir det vel neppe. 25-30 pund kan hende - hvis den overlever tilleren. Oppdaterer når virketrangen får overtaket igjen.
mvh jamar
Svar