Barlind

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
arco
Bueskytter
Sted: Kristiansand

Barlind

Legg inn av arco »

Hei, har kommet over et par fine barlindemner. De ble kappet ned av en uvitende gjøk i høst og ble bare liggende under snø og regn. Kan man fortsatt bruke dem til buer? Man skal vel lime ender og kose veldig med disse barlindtrærne? Det ser ut som pene emner med svært lite kvister. ca 10 cm tykke.. Hmmm..
If the point is sharp, and the arrow is swift, it can pierce through the dust no matter how thick.

Bob Dylan
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Kontakt:

Re: Barlind

Legg inn av Kviljo »

Selvsagt! Det er bare å få de i hus og lime alle kuttflater :) Barlind er vel et av de treslagene som holder seg best ute.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
arco
Bueskytter
Sted: Kristiansand

Legg inn av arco »

Sweet :-) Er det styggedom og fryktelig dumt å splitte stokken på midten for å korte inn tørketida litt? Eller er eneste utvei å tørke dem hele i 5 år. Er hardt å være bitt av buemekkebasillen når man bare har ferske emner. Kan alltids tørrtrene på en tofireplank i furu. Høhø
If the point is sharp, and the arrow is swift, it can pierce through the dust no matter how thick.

Bob Dylan
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Det burde jo være nok av tørre askeplanker å få tak på?

Jeg tørker helst mine barlindemner i ukløyvd tilstand. Har opplevd at noen emner har sprukket ut fra margen når jeg har tørka de i kløyvd tilstand. Bark på, og lim der det ikke er bark, også er det bare å vente... :)

Men klart, skal man ha bue, så skal man ha bue, og det er jo mulig å skynde prosessen litt. Det er dog en viss risiko med slikt.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Svar