Propellvekst

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

jamar
Mester
Sted: Tromsø

Propellvekst

Legg inn av jamar »

Skal feriere hos svigers på Hedmarken til sommeren og tenkte jeg skulle benytte anledningen til å kappe meg noen emner i offentlig skau. Er visst både ask og alm i nærheten (her nordpå har man stort sett valget mellom rogn el. buskeiner).
Er det noen triks for å avsløre propellvekst i disse sortene? Forstår det slik at skinnet kan bedra, og at tilsynelatende rett struktur i barken ikke garanterer kvaliteten.
Takknemlig for innspill.
mvh jamar
Brukeravatar
Christian
Mester
Sted: Vestby

Re: Propellvekst

Legg inn av Christian »

Jeg høgde ned ei ask på rundt 15cm i diameter i høst. Barken så helt fin ut stammen var så rett at du kunne rulle den bortover asfalten uten bonkebonke lyder! La øksa midt på midten og dælja til, og brukte de neste 45min på å finne opp fy-ord :evil: på 2m hadde den perfekt 180grader propel!!! GAH!! helt utrolig, bark på den ene enden og kjerneved på den andre... skrot :(
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
jamar
Mester

Legg inn av jamar »

Med djupaste medkjensle, Christian (og et aldri så lite gapskratt over beskrivelsen din). Det var noe sånt jeg håpet det skulle være mulig å unngå. Har jo guttungen på tre med meg, og selv om jeg liker at han utvikler språket sitt, er det jo ikke alle ord han trenger å lære seg riktig ennå. :wink:
mvh jamar
Brukeravatar
Brage
Mester
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av Brage »

Ofte kan man se at barken vokser i spiraler. Studér det nøye. Ellers kan det være lurt å kløyve treet på stedet, slik at man kan finne et nytt med en gang hvis det er propell. Hvis man tjuvhogger, er det litt skummelt, for man vil jo gjerne vekk så fort som mulig da.. Sikkert en måte å studere omgivelsene på for å se om det er mulig for propettvekst, men den kan ikke jeg..
MartiN
nidrinr
Master bowyer
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Hvor på hedmarken er det du skal i sommer? Om det er i omtrentlig nærhet kan du slenge deg med en gang vi er på "emnehentetur". Veit om fine plasser med de fleste treslag, mangler nesten bare barlind...

Et tips for å unngå propellvekst som ofte virker, er å bruke emner som vokser litt i bue. Bruker du løvtrær vil du da ved å bruke emnet med bøyen fra deg ofte få meget gode egenskaper i strekk på emnet. (Står noe om strekkegenskapene i slike trær i TBB4, og det er nok noe i det..) Disse er i alle fall som oftest uten nevneverdig propell, og de gir ofte gode buer i og med at du allerede har motbøy i emnet. Hvis du i tilegg varmebehandler buken blir det 8) 8) .

Ellers er det sjelden så mye propell i trær som vokser på steder der det er mye skygge, der trærne vil strekke seg for å nå sola. Nordvendte bratte skråninger er fine, eller blandingsskog med flere høge trær.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Det er ei stund siden jeg felte ei ask nå, men på alm kan man lage et hakk i barken og dra av en liten del oppover stammen. Da ser man med sikkerhet om treet er vridd eller ikke.

Er man temmelig sikker på å felle treet kan man hogge av ei flis og studere fiberretningen på den, men det er ikke alltid så lett å se på mindre biter.

Ellers er det ikke krise om man får med seg hjem en stokk med vridning. Sager man et spor med ei sirkelsag før man kløyver får man somregel noe brukbart. Flatbuer tollererer somregel ganske skrå fiberretning. Langbuer av slikt materiale er nok mer tvilsomt, dog.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
KEn
Mester
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Flatbuer tollererer somregel ganske skrå fiberretning
Absolutt, særlig er propellemner godt egnet til recurvebuer.. :twisted:

K
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

- spesielt sammen med 5-6 tommer motbøy. Bare huske å bruke 15 timer på å legge på sener før du begynner å bøye den, så du er sikker på at du får skikkelig hodebry mens du først er igang :lol:

Hehe, jau!
- Ivar Malde

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Skulle du kappe ned et tre med mye propellvekst, går det jo alltids å bruke det til noe anna. Lag et buestativ av det eller no, og hogg ned et anna tre.. :)
jamar
Mester

Legg inn av jamar »

Skulle bare poste svar til Brage, så varslet php om at det var en oppdatering fra nidrinir og "You may wish to review your post in light of this." Så forfatter man på nytt, og så dunker damen i gulvet og varsler bleieskift og Life on Mars. Unnskyld all denne overflødige personinfo, men så skjedde ting litt raskt.
Brage skrev:Hvis man tjuvhogger, er det litt skummelt, for man vil jo gjerne vekk så fort som mulig da..
Svigerfar er en religiøs og meget rettskaffen mann (selv om han bifaller at dattera har funnet seg en nordnorsk hedning). Tjuvhogst kommer nok ikke på tale. Like greit, forresten.
Nidrinir: Blir å kampere på Arneberg (rett ved Flisa) Hvis det Tangen du har som bosted er Tangen i nærheten av Stange (fant tyve Tangen i Norgesatlaset mitt) så kunne det vært gøy og treffe forumkjente av kjøtt og blod snart.
Både du og KEn nevner det: har ikke tenkt på at det er motbøysiden som er fin å jobbe med - har tradisjonelt tenkt på motsatt side - og etterhvert lært at det bare gir uønsket strengefølge (eller hva vi nå er blitt enige om at det heter på norsk).
Kviljo: Takker for tipset. Hvis det er så mye arbeid og backing skal jeg sørge for å sende deg en hatmail når den knekker i trynet mitt :D Tror du 3 x 20 cm bark på alm er tilstrekkelig for bedømming av fiberretning? Tror ikke det burde skade et tre på 15-20 cm i diam.
Forresten, den masteren din... (sorry - har spurt om det før på den delen av forumet som fordufta - sender en pm :wink:
Takk alle sammen så lenge.
mvh jamar
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Vanligvis trenger man ikke å rive av så mye bark, for det blir jo ei vurdering i forhold til hvordan barken og resten av treet også ser ut. Så sånn sett er det nok kanskje mest en måte å kontrollere antagelser på. Men ei lita 1x10 stripe sier gjerne en del.

Når masteren er trykt og klar for utsending blir det varslet her på forumet. Alle som vil ha skal få :)
- Ivar Malde

Kviljo Buemakeri
jamar
Mester

Legg inn av jamar »

Nidrinir:
Må i farta bare tilstå at jeg har fått knallhard korreks fra fruen for geografi-angivelsene mine. Var ikke klar over at det var så himmelvid forskjell på Hedmark og HedmarkEN. Riktig oppholdssted er Solør, men det skal være bare skarve ti mil å kjøre. Ingenting for oss her oppe. :wink:
mvh jamar
Brukeravatar
Christian
Mester

Legg inn av Christian »

Hadde vist et bilde av an*l aska på mobben. huttetu...

Bilde
jamar
Mester

Legg inn av jamar »

Hallo! - trodde 180 grader var en poetisk overdrivelse. Not so! Skjønner godt at glosene kom seilende. Det der var vel den beste illustrasjonen jeg har sett på propellvekst.
mvh jamar
Brukeravatar
Christian
Mester

Legg inn av Christian »

Ikke sant... generelt upraktisk, med mindre man skal spikke seg en propell da :roll:
Svar