Bestefaren min var Heradsagronom i Kvinnherad og levende opptatt av kulturhistorien derfra. Slekta kommer fra Indre Matre hvor forfedrene mine ligger i hauger fra bronsealderen så han var velbevandret i muntlig overføring. Han fortalte at de lagde langbuer for småviltjakt til langt ut på 1900-tallet, da primært av det eneste som vokser i rett vinkel der, "brakje", eller einer. Han fortalte at de til og med brukte langbuer til hjortejakt etter at de tyske feriegjestene hadde beslaglagt Krag'ene deres i 1940.
Nå er det 25 år siden gubben døde men jeg kan huske at han lagde buer som kunne skyte vanvittig langt, i hvertfall for en 10-åring Var også mye teoretisering om at man måtte hogge brakjen på fullmåne og tørke den i sjøbua på grunn av saltet i lufta. Likandes kar, men er det noen historiske belegg for at man brukte einer til bueemne i vikingtid og frem til reformasjonen? Treet vokser jo i fin bueform, men virker litt mykt?
Einer, noen historiske føringer?
-
- Master bowyer
- Sted: Trautskogen
Re: Einer, noen historiske føringer?
Her i traktene er det også mange historier om einerbuer. "Vi brukte bresk da je var gutt" har jeg hørt av flere voksne+ mennesker. Holder på med ei bue i einer nå, der det er endel kjerneved i buken. Min erfaring tilsier at det er STOR forskjell på einer med og uten kjerneved. Den jeg holder på med nå har en noe skummel rygg, så jeg kommer nok til å legge på en eller anna forsterkning i ryggen på den, men ikke noe som vil utgjøre noe stor forskjell i trekkstyrke. Det er ikke så lenge til den er ferdig, så det kommer sikkert bilde og mer om bua når den er klar.
Einer er forresten et utrolig godt treverk å jobbe i.
Einer er forresten et utrolig godt treverk å jobbe i.
Også lukter det vanvittig godt:-) Jeg har også noe på tørk og må vente en stund til, gleder meg til å se bilder av buen din.
I love Mac!
Inongogaror
Inongogaror
-
- Master bowyer
- Sted: Trautskogen
Einerbua mi har nå kommet til det stadiet at jeg gjør et tappert forsøk (guida av TBB) på å legge råhud i ryggen på den. Dette har jeg tydeligvis aldri gjort før... vanskelig
Råhuden oppfører seg som om den lever, og ryggen på bua er alt anna enn flat. (Delvis derfor jeg ikke tør å trekke den noe særlig før den har fått råhud i ryggen. Bl.a en kvist over hele lemmet på den ene sida..)
Råhuden oppfører seg som om den lever, og ryggen på bua er alt anna enn flat. (Delvis derfor jeg ikke tør å trekke den noe særlig før den har fått råhud i ryggen. Bl.a en kvist over hele lemmet på den ene sida..)