eik+ask=bue

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
arco
Bueskytter
Sted: Kristiansand

eik+ask=bue

Legg inn av arco »

Hei igjen, Buekorps! Har mekka meg en pinne som består av ask i ryggen og eik i buken. Tykkelsen på askedelen er 8 mm og eika 8 mm den også. Pinnen er 35 mm bred og 220 cm lang. Asken er tatt av en planke hvor årringene er så tette at det blir umulig å pusse seg ned til EN. Eika var i sin tid en list utrolig nok. Den har lange rette linjer.
Så da lurer mann på følgende. Har sett at flere av dere lager krigsbue/langbue-buer som er laminerte og veldig fine. (Vil gjerne lage en slik). Vil denne pinnen egne seg for en slik konstruksjon eller bør jeg satse på å sette på et handtak og gjøre den mer som en flatbuesak. Vil helst ha en holdbar bue og det er vel slik at det er best å backe den med noe ( pølseskinn kanskje) hvis jeg går for sistnevnte. Bør jeg endre blandingsforholdet mellom ask og eik? På forhånd tusen takk for god hjelp.
If the point is sharp, and the arrow is swift, it can pierce through the dust no matter how thick.

Bob Dylan
nidrinr
Master bowyer
Sted: Trautskogen

Re: eik+ask=bue

Legg inn av nidrinr »

Ask i ryggen og eik i buken er ingen dum kombinasjon. Av det jeg forstår har du ei askelist (plank på 8 mm?) med en litt uheldig sagføring.. Plank er tryggest med mest mulig stående årringer, med mindre du er så heldig (og tålmodig) at det lar seg gjøre å jobbe seg ned til en årring. Flate (eller liggende) årringer er lettest med emner du henter i skogen.
(Finner sikkert illustrasjoner på dette med årringer et eller anna sted her på forumet)
En anna sak er at det med de fleste lauvtrær er en fordel med mest mulig sommerved og minst mulig vårved. Derfor er ikke nødvendigvis veldig tette årringer noen fordel.

8mm + 8mm = 16mm = flatbue eller en plank til.. (Med mindre du sikter på ei veldig svak bue) Kan virke som aska du har kanskje ikke er perfekt som rygg, og at den heller bør få lov til å være det midtre stykket av 3. Kan anbefale bjørk, alm, lønn eller en ask til for ryggen. Da med årringer som er stående.
Brukeravatar
arco
Bueskytter

Legg inn av arco »

Nei, asken skriver seg fra en bred planke. 3,5 cm tykk og hele bredden på treet. Har lagt åringene inn mot bukstykket. Eikelisten har også rimelig /fine og rette linjer. Plankebue.. Hmmm.. Tenker å kutte den ned til 203 cm så blir vi like høye, buen och jag. Plankebue med håndtak altså. Trenger kanskje ikke å smale den av ved håndtaket siden den er 35 mm bred. Jeg er ute etter en bruksbue på 50-60 #. Bør jeg sette en planke til altså? Nå er den jo 16 mm over hele. Da blir den fort ganske tykk, eller hur? Hvis jeg velger en plankebuesak bør jeg backe ryggen på den med lin,lær eller hosliggende kateter? Tror nok den skal holde med den ryggen den har, men just in case...? Takker for alle gode svar! :D :D :D
If the point is sharp, and the arrow is swift, it can pierce through the dust no matter how thick.

Bob Dylan
Brukeravatar
Are
kaptein
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Ask og eik kan bli en fin bue. Men hvis du har tenkt deg en bue på 50-60# er du pent nødt til å lage den litt tykkere. En moderat (ca 40-50#) langbue kan i utgangspunktet være 25 mm tykk og rundt 27 mm bred ved grepet, ute ved tuppene ca 12 x 12 mm. Ta utgangspunkt i dette målet og regn deg ut fra det. En dobling i bredden gir dobling i styrke, dobling i tykkelse gir 8 x styrke. Sånn som bueemnet ditt er nå, vil jeg gjette rundt 25-30# ferdig bur.

Men husk at man ikke kan regne seg fram til buestyrke. Det er mange andre faktorer som spiller en stor rolle. Lengde tverrsnitt og ikke minst treverket. Lykke til.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
ingos
Mester
Sted: Drammen

Legg inn av ingos »

Ang åringer, er det ikke slik at løvtrær skal ha god avstand imellom åringene og nåltrær skal ha det motsatte?
I love Mac!

Inongogaror
Brukeravatar
arco
Bueskytter

Legg inn av arco »

Are: Hvis jeg skal lage langbue mener du? Men på en flatbue med pålimt håndtak blir det vel anderledes? .. Hvis jeg følger din beskrivelse bør jeg vel lime eika inn i midten da? og ha ask som buk? .. må jeg smale det hele ned ganske mye hvis lemmene skal bli 12x12mm i tuppene? Alle tre laminatene bør vel gå gjennom hele buen???! hmmm.. hvis jeg smaler av for mye spiser jeg opp mye av lagene, eller bør jeg bare hive på 10 mm ask på ryggen og smale av buken? Har lest et sted at ryggen bør være så flat som mulig, men så har jeg lest mye rart..

Bob Dylan
nidrinr
Master bowyer

Legg inn av nidrinr »

Jeg ville laga til en bit til i ask, og kjørt ask rygg- ask midtlaminat- eik buk. Eik er stort sett mer kompresjonssterk enn ask. ("normaleik" og "normalask")
Brukeravatar
arco
Bueskytter

Legg inn av arco »

Hmm.. Da så. Jeg har lettere tilgang på eik for tida. Blir det feil hvis jeg heller legger på mer eik i buken? Har jo 8 mm ask i ryggen allerede. Vet ikke hvordan forholdet bør være. Ellers er det vel slik at hvis jeg limer på håndtak bør vel 16 mm lemmer gi en rimelig kraftig flatbue? Den er kanskje litt smal (35 mm x 16 mm). Kan si meg fornøyd med 40 # også sikkert.. mumlemumle..

Bob Dylan
Brukeravatar
KEn
Mester

Legg inn av KEn »

Pinnen er 35 mm bred
Om du skal lage langbue måtte den vært tykkere, Om du skal lage flatbue måtte den vært bredere.

Når du skal tille denne buen vil du fjerne nesten all eik i tuppene. I og for seg gjør ikke det så mye, men du kansellerer fordelene av å laminere med å bruke et så tykt rygglaminat.
Når den skal være 220cm lang er det ingen av våre andre sine tommelfingerregler for vekt som stemmer lenger og du er på egen hånd. Jeg tipper at den bør være veldig tykk, bare en måte å finne det ut på...
Du kan jo evt. lime på enda et buklaminat på den midterste halvdelen, eller gjøre som nidrinr sier, det kommer an på fibrene i eika vs i aska. Det blir jo en langbue i praksis, for med 220cm lengde og 35mm bredde så blir den ikke flat @50#.

Når du lager neste bue tykkere :wink: (for 16mm på midten er alt for tynt) og bredere så husk for all del på at den delen av lemmene som bøyer seg MÅ være bredere enn den er tykk.

Når du tar imot råd så husk at det finst folk som vil ha buer som ligner historiske langbuer og det fins folk som vil mest mulig effektive buer, og folk som vil ha begge deler og buer som er pene og riktige i noen øyne kan være for jævlige i andre øyne. Buer som er maksimalisert på effektivitet er ikke nødvendigvis lette å skyte godt med osv..
Uansett må du definere for deg selv hva du vil ha, for noen av kriteriene er direkte motsetninger.

K
Brukeravatar
arco
Bueskytter

Legg inn av arco »

Er det ikke det ene så er det det andre. Tykt rygglaminat??? Hva er vanlig da? Skal kutte den ned til 200 cm. Vil at den skal tåle et trekk på 32 ". Så hvis jeg lar den være som den er og går for en flatbueløsning med pålimt håndtak får jeg en rask og god flatbue på ca 30 # med den bredden? .. Kun tille på eika da? Det er så mye man skal passe på her. Hmmm.. Eller lime på en ekstra eikelist og gjøre askedelen smalere? Egner eik seg i langbuer da mon tro. Den må backes vet jeg. Mener at et lurt buevesen her et sted mener at det ikke er bra. Ville jo ha en bue med fart og morro jo.. Også var den altså for smal. :evil:

Bob Dylan
Brukeravatar
Are
kaptein
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Når man snakker om lamineringer er det en hel haug skoler å velge mellom som KEn skriver. Noen velger rygglaminater som er rundt 3 mm tykke, andre slik at den er 50% av tykkelsen ute ved tuppene, andre igjen lager laminatene tynnere utover mot tuppene.

En 35 mm bred bue som er 2 meter lang vil vel kanskje definres som en langbue, samme hvor flat den er :) Men den er dog ikke en engelsk langbue, det blir den for tynn til :roll:

Personlig vil jeg anbefale deg å lime på et grep og sette i gang. Det blir en svak bue, men du lærer masse på veien som du kan ta med deg til din neste bue.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
arco
Bueskytter

Legg inn av arco »

Hmm.. Men hvis jeg tilsetter en askepinne til i ryggen på 10 mm. Da bør den bli fin som langbue? I så tilfelle må jeg som KEn skriver tille vekk hele eikebiten pluss en del av asken hvis tuppene skal bli 12x12 mm. Får ikke helt klarhet i dette, men skal rygglaminatet være helt flatt og ikke tillet i det hele tatt?

Liker forøvrig ideen til KEn med å lime på et bukstykke til. På midten.. Forstår det slik at et stykke til gjør buen tykkere der den skal være det. Mener at jeg har en bit hickory i planke haugen. Sette på 15 mm x 60 cm (??) hickory på midten. Vil det ha noe for seg eller kan jeg like gjerne sette på enda ei eikeplanke? utrolig takknemmlig for alle svar :) :)

Bob Dylan
Brukeravatar
Jorarn
Mester
Sted: Trondheim

Legg inn av Jorarn »

For å gjøre forvirringen komplett tenkte jeg å komme med ytterligere et forslag, lag en lang bastardbue :D
Lim på et eik-buklaminat til ca samme tykkelse, tynn askeryggen til 6 mm på midten 3-4 mm ved nokkene (hvis årringenes orientering tillater det)
Da ender du med noe som ligner på dette http://home.online.no/~joachia/backogsnitt.jpg, bortsett fra at min har alm i buken, tillerer den som en mellomting mellom langbue og flatbue, "flattrykkt og avrundet D tverrsnitt" resultatet skulle bli en lang variant av denne: http://home.online.no/~joachia/untitled ... 0020_3.jpg, http://home.online.no/~joachia/untitled ... 0079_3.jpg
den er 35 mm bred på det bredeste 11x11 mm ved nokkene. Den trakk 55# ved 28" men hvis du lager den 190-200 cm lang burde den holde fint til 32".
-Joachim-
“Only those who have to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily” Friedrich von Schiller
nidrinr
Master bowyer

Legg inn av nidrinr »

En forenkling ( :? )

Ask i ryggen og eik i buken er en god kombinasjon. Du bør (må) på et eller anna vis få den tjukkere enn 16 mm. Reint bortsett fra det; prøv deg fram. :wink:
Svar