Det går ikke så fort i denne verden for det er mye annet å tenke på også. Jeg bor i vannkanten på en gammel lystgård fra 1811. Det står særdeles dårlig til med bygningsmassen og innlagt vann har vi ikke. Her går det i utedass og opvarming med ved. Sommeren er svært mye trivligere enn vinteren. Bueaktiviteten min er derfor laber i vinterhalvåret.
Til gjengjeld har vi litt skog på tomta: Furu, osp, or (svart- og grå-), einer, gran, eik, bjørk, alm, lønn, rogn, hegg, hassel, selje, eple, pære og en liten barlind. For å nyttegjøre meg av skogen har jeg moteorsager og et lite portabelt sagbruk. Denne er særdeles grei når emner skal kløyves.

Skyting foregår utendørs i skogen eller i enga utenfor huset. Lengste holdet jeg kan oppdrive er rundt 100 m. I sommer tok jeg noen piler med slåmaskinen.
Verkstedet mitt er på et uisolert loft. Dette er kaldt om vinteren, men jeg har en lysekrone i taket som gir et godt og varmt lys. Ellers er jeg godt utstyrt med håndverktøy og en høvelbenk.
Siste prosjektet mitt var 8 piler beregnet til utebruk for den ene langbuen min. De er i poppel kjøpt som 3/8”, men viste seg å være rundt 11 mm. Jeg felte inn hornforsterkninger i nokken og ga dem sju strøk skjellakk. Styrefjærene (oransj/hvit/svart) ble inspirert av Halloween-pynten i en film jeg så (Donny Darco). 15 cm lange. 1,5 cm i bakkkant, 0,5 cm i forkant. Spissene er 3/8” messing 4,2 gram (65 grains) Jeg måtte pusse ned skaftene litt for at spissene skulle passe. Spissene festet jeg med bek. Derettter satte jeg en liten messingspiker gjennom som jeg klinket på baksiden. Spissenden av skaftet måtte lakkes. Jeg ga dem sju tjukkere strøk der. Tilslutt ga jeg fjærene en runde med ”feather-dri” for at de skulle tåle en runde i vått gress og kanskje litt regn. Guffent stoff, men det viste seg å funke OK.

Var ute å prøvde pilene for første gang i dag og valgte etter kort tid å klippe fjærene rette i bakkant. Det ble for trangt for fingrene. Viste seg også at skjelllakken ikke var noe glad i skummatta jeg skjøt på. Det var samme effekt som jeg har oppdaget med lakk i halmmatter før.
Får vel i samme slengen legge ut bilder av en ungdomsbue jeg lagde i høst. 170 cm lang. 14,5kg/66cm (32#@26") Padleåreformet, laget av en askeplanke. Den er sirkulær i grepet og avflatet midt på lemmene.