Takk til Ivar som la ut bilder, likeså til Sigurd som ble kommandert til å være fotomodell. Samt er en ihuga rytterbueskytter!
Ble fascinert av fenomenet rytterbuer/asiatiske buer da Joakim T. kom tilbake fra Korea i vår medbringende en søt, liten koreansk bue med tilhørende tommelring. Det viste seg at "den søte, lille buen" var en skikkelig ulv i fåreklær, og som den overmodige buemaker man er, begynte man å legge skumle planer ... Som altså er i ferd med å bli realisert. La på surringer ved foten av ørene i dag, nå mangler bare skikkelig streng.
Prøveskjøt sist fredag, spenningen var stor om den ville holde tretti tommers trekk. Og det gjorde den. Den tåler sannsynligvis et par tommer til, men jeg er i tvil om buemakeren gjør det ...
Vitale mål:
Midtlaminat av ask (tusen takk, Joachim i Tr.heim!

), 126cm.
Armert med glassfiber (fra Ola på Vinstra

) 1,4 mm tykt på rygg og buk.
Ører (bjørkekubbe fra vedbua) 15 cm fra midtlam. til nokk.
Motbøy totalt 26,5 cm, hvorav 10 cm på buebena, resten på ørene.
Vekt anslagsvis rund femti pund (måtte sammenligne, da badevekta er i stykker!).
Største bredde foran håndtakssurring 3,6 cm, smalnende omtrent jevnt til 1,5 cm ved roten av ører.
Midt på benet 6 mm tykk.
Midtlaminatet tynner jevnt fra midten og utover (målte med skyvelære for hver 10. cm). Gjorde det samme da buebena ble smalnet av utover. Da strengen kom på i rett høyde (17 cm), bøyde det ene benet mellom 1 og 1,5 mm mer enn det andre (har ikke hatt buen på tillerstokk, man bestreber seg tross alt på å arbeide med et minimum av presisjon! 8) )
Buen føles rimelig kjapp ut. Har ikke prøvd den på fartsmåler, men det virker som om den holder følge med min HH "Big Five" på 56 pund, som med 32,5 g piler og et godt slipp, gjør i overkant av 170 fps. Så jeg er bra fornøyd. Teller på knappene om jeg skal kle den med skinn ... Gjorde ellers et par små brølere mht konstruksjon og liming av håndtak som det måtte litt fundering til for å rede ut (i motsetning til leger, kan ikke buemakere begrave sine feilgrep ...).
Har gjort masse erfaringer og trukket noen konklusjoner som skal bakes inn i neste rytterbueprosjekt, som allerede surrer i bakhodet!
Så håper jeg at denne buen ikke går opp i liminga. Og før eller senere må man vel forsøke seg på en ordentlig hornbue, også!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."