Tykkelse på flatbuer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
demian
Bueskytter
Sted: Senja, Troms

Tykkelse på flatbuer

Legg inn av demian »

Hei alle!

Nå har jeg sittet og sikla over mange flotte buebilder. Er sjøl nybegynner, nettopp ferdig med min første flatbue i ask. En ting som slår meg som nybegynner og etter å ha lest div litt. er at det er få, om ingen som nevner noe om tykkelsen på buene, tenker da på "plankebuer" i ask. Alle snakker om bredde, både ved håndttak og nock, men sitter igjen og lurer på hvor tykke de bør være i forhold til bredde ved en gitt dravekt. Finnes det noen retningslinjer på dette til gitte design feks en pyramidebue?

Har en 12 og en 13 mm tykk askeplank som jeg tenkte jeg skulle lage flatbuer av. Noen forslag til bredde og lengde på en hhv 40 og 50-60 punder?
Håper på noen shortcuts her :roll: Vil jo nødig at de surt erhvervede plankene skal ende i et loppesirkus eller i ei fyrstikkeske :lol:
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Tanken er at man fastsetter bredden, også jobber man ned tykkelsen slik at buen bøyer riktig og har rett dravekt. Da kommer tykkelsen av seg selv. Hvor tykk buen blir, avhenger av hvor kompakt og stivt treet er, så det er litt vanskelig å si eksakt hvor brei og tykk en så og så tung bue skal være.

Men som et eksempel har jeg en pyramidebue av plankeask som er litt under 2" brei ut fra grepet, og som smalner av i rette linjer mot 8mm nokker. Den er 72" lang, og er omtrent 17mm tykk midt på lemmene, med et helt rektangulært tverrsnitt. Den buen er 80# ved 28", og har fulgt strengen litt over en tomme.

Ellers har jeg en liknende bue som er 35#, og den er 13mm tykk midt på lemmene. Så det spørs om du klarer å få ut 50-60 holdbare pund ut av plankene, men om du lar buen være i full bredde 2/3 av lemmene, så burde det ikke være langt fra.

Det er nesten bare å prøve :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
demian
Bueskytter
Sted: Senja, Troms

tykkelse

Legg inn av demian »

Høres ut som om det ligger rundt 10 pund i hver mm tykkelse,
pund, grovt regnet. Har lest at det ideelle for ask er rundt 2 " bredde..
Gitt mine staver, hva om en rett og slett lager dem bredere, la oss si 2.5- 3 tommer og lar de smale av mot nockene i steden for å lage dem like breide ut til 2/3 av lemmene? Hva er det beste designet av disse to løsningene.?
Svar