....skjerenoa?....
.........for seint til å vinne premien, men siden jeg også surrer for hand uansett, så gjøkkedetno.
Men, for å bidra til at det skjer noe, noen bilder av en bue som ble ferdig for noen uker siden. Holmegaard inspirert, ask, 160 cm hakk til hakk, 30# @ 27" Lenger turte jeg ikke. Overflatebehandling stålull og bivoks. Har vel skutt rundt 100 skudd nå, og henger fortsatt sammen. Og ja, alle tre kvisthola går tvers igjennom. Antaglig fryktlig uhistorisk, kan ikke tenke meg at noen ved sine fulle fem lagde buer av sånne emner i hine haarde...... men man tager hva man haver.
....og så denne. Første buen min som ble noe i nærheten av brukbar. Forsøk på "Hedebybue" av en liten hasselkjepp. Kjernen i treet synes der buen er tykkest ved håndtaket, sånn den vistnok gjør på orginalen også. Dampet for å få tuppene bakover som orginalen, og også for å få håndtaket på plass under strenga. Nå er den nesten helt senterskutt, men jeg tror ikke du trenger være redd for den i lengdeskytinga Kviljo

Planla at den skulle bli rundt 35 pund, men som vanlig for nybegynnere ble buen svakere ettersom det ble tatt litt mer her og litt der. Endte på 26# @ 28", og 177 mellom strengehakkene

Men kjekk å ha når noen har lyst til å prøve. Overflatebehandling stålull og bivoks her også.
.....hiver på mitt første forsøk på bue også. Aske-emne med "personlighet"

, skikkelig kortbue, var vel kanskje 110 ntn. Noen som er overraska når jeg sier at den ikke lever lenger? På tross av linbackinga. Men den røyk faktisk ikke der en skulle tro

Grunnen var antagelig en kombinasjon av for tynne kanter (burde ha avkrona) og feil tynning utover buebeinet. Med godt håntverk tror jeg nesten at en sånn sak kunne levd en stund med et trekk rundt 20", som på bildet.