1.hjelp til min første bue

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
ole
Nybegynner

1.hjelp til min første bue

Legg inn av ole »

Har blitt ferdig med min første bue, en flatbue i ask. Den ble selvfølgelig for svak, og bøyer noe vanvittig i endene (som er svært tynne). M.a.o stacker den også kraftig. Har jeg lagd opptenningsved eller kan den reddes ?
Tenkte kanskje å forsterke tuppene og lage en recurve. Er det en god ide ?
nilstor
Mester
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Lim mer tre på buksiden, og start på ny frisk! Det bør gå bra hvis buen ikke er alt for kraftig. Hvis presset på limfugen blir for stort, kan PVA-lim begynne å "flyte" og til slutt gå opp, men utover mot tuppene er vel sjansen for det heller liten.

Hvis jeg var deg ville jeg nok ventet med rekurveringen noen buer!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
ole
Nybegynner

Legg inn av ole »

nilstor skrev:

Hvis jeg var deg ville jeg nok ventet med rekurveringen noen buer!
Too late :lol:
Manglet tålmodighet, og blir ikke så veldig deppa hvis jeg mislykkes. Istedenfor å dampe treet, så la jeg det i et vått håndkle på baderomsgulvet. Har bøyd den til og spennt den fast i form. Håper den ikke sprekker når den tørker.

Hvor mye bør jeg forsterke tuppene ? Skal den ytterste delen utafor recurven bøye seg, eller skal den være helt stiv ?

Og hva med selve buen i recurven. Skal den være stiv ?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Hehe :D

Brukte du noen varme? For varme må man ha når man skal bøye tre. Enten i form av damp eller i form av varm luft.

Om man damp-bøyer rekurvene trenger man ikke alltid å forsterke dem med noe, men noen ekstra millimeter tre der den bøyer mest gjør ikke skade.

Det finnes to typer rekurve, en som bøyer, og en som ikke bøyer. Men jeg ville først og fremst konsentrert meg om å få begge til å bøye framover like mye, og passe på at de beholder framoverbøyen. Så er det jo egentlig ett fett om de bøyer litt eller ikke. Selve buen i rekurven bør være så stiv som mulig for at den skal beholde formen.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
ole
Nybegynner

Legg inn av ole »

Hadde riktignok varmt vann på handkleet, men det justerer seg kjapt til romtemperatur tror jeg. Baderomsgulvet holder vel bare litt over vanlig romtemperatur. Tusen takk for tips :)
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Fram med ei gryte. Fyll den med vann, og la buen koke eller dampe med aluminiumsfolie som lokk, i 30-45 min. Etter det har du 30 sekunder på deg til å bøye treet og holde det bøyd til treet er kaldt. Det er ganske fasinerende, for treet blir helt laban og kan bøyes ganske lett. :)
- Ivar Malde

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Så vidt jeg husker må treverket varmes opp til tror det var 67 grader for at det skal ha en effekt. Det er først da treets lim (lignin?) blir flytende og trefiberne kan forflyttes innbyrdes i treet. Bøying under denne temperaturen har ingen varig virkning.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
ole
Nybegynner

Legg inn av ole »

Are skrev:Så vidt jeg husker må treverket varmes opp til tror det var 67 grader for at det skal ha en effekt. Det er først da treets lim (lignin?) blir flytende og trefiberne kan forflyttes innbyrdes i treet. Bøying under denne temperaturen har ingen varig virkning.
M.a.o så kommer buearmene til å sprette tilbake til original posisjon straks jeg tar den ut av formen ?
Hvor lenge skal buen være i formen før man løsner den ?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Jepp, den kommer nok bare til å rette seg ut igjen. Det holder å vente til treet er kaldt, men jeg pleier å la den ligge i forma en halvtime ekstra for å være helt sikker, hehe :)
- Ivar Malde

Kviljo Buemakeri
Svar