Hei og velkommen. Det var mange spørsmål på en gang. Jeg skal prøve å svare på noen av dem:
Odd Ingar skrev:Jeg har sett på tre typer buer:
Tradisjonell bue
Komposittbue
Armbrøst
Det er mange forskjellige typer buer. Armbrøst ville jeg skygget unna i første omgang. For det første er den ikke tillatt i Norge. For det andre blir du ikke god til å skyte bue av å bruke armbrøst. Det minner mer om et gevær å skyte. Hva du legger i komposttbue kontra tradfisjonell bue er litt vanskelig å vite, siden en del tradisjonelle buer er komposittbuer. Generelt deler man opp i Langbuer, flatbuer og rekurverte buer (rytterbuer). Hvor mange biter de er satt sammen av er ikke så viktig i føsrte omgang. Hvis du har begrenset økonomi og ønsker en bue av naturfiber vil jeg anbefale en flatbue eller langbue, gjerne i heltre.
Odd Ingar skrev:
Jeg er egentlig ikke sikker på hvor mye jeg har tenkt å bruke på en slik bue, men jeg regner med at jeg kanskje må ut med 2 - 3 tusen kroner.
Hvis man begynner med å se på hva man trenger så blir det vel:
Bue
(Amors) Piler?
Blink
Hansker
Koffert
Stemmer nesten

Bue, piler, fingerbeskytter (hanske eller tab), underarmbeskytter og noe å skyte på (f.eks. rundballer) er det du trenger. Buer koster fra 1500 og oppover. Vil ikke anbefale noe billigere enn det. Piler koster fra 30 kr/stk hvis du monterer dem selv til rundt 60,- hvis du kjøper dem ferdige.
Her er en side med en del råd før du kjøper deg din første bue.
Odd Ingar skrev:Jeg har 2 søsken og 2 stesøsken, som alle er mellom 13 og 16 år(selv er jeg 18 ) og jeg ønsker å kunne låse inne utstyret ettersom det er dyrt, og kan være livsfarlig i feil hender. Blink skulle ikke være så vanskelig å finne. Bor på landet og det er jo fullt av bønder som har halmballer, hehe.
Det er bare å låse det inne. Buen i seg selv er helt ufarlig. Det er pilene som gjør skaden

Du kan eventuelt bare låse bort strengen hvis du er redd for at den skal bli misbrukt.
Odd Ingar skrev:Jeg ser
her at det er forskjellige typer(Er det spesielle buer som brukes til blink i forhold til de som brukes til jakt?)
Det er såkalte compoundbuer. De er i hi-tec enden av bueskalaen og brukes både til jakt og blinkskyting. Den typen buer diskuteres på andre forum. Vanligvis bruker man kraftigere buer til jakt enn til blink, men jakt er uansett ulovlig i Norge.
Odd Ingar skrev:Hvordan er pilforbruket?
Jeg vil anbefale deg til å begynne med 12 piler. De er forbuksvare litt avhengig av hvor du skyter, hvordan du skyter og hvor mye du skyter. Nybegynner har ofte høyere forbruk enn erfarne skyttere.
Odd Ingar skrev:Edit: Jeg er venstrehendt, betyr det at jeg holder med venstrehånden og spenner bua med høyre, eller motsatt?
Det er ikke den dominante hånda som bestemmer hvordan du skal skyte. Det er det dominante øyet.
Håper du ble litt klokere.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen