Overflatebehandling?

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Kontakt:

Overflatebehandling?

Legg inn av Kviljo »

Hvordan var det nå dere Trondheimsfolk miksa denne gromme voks/terpentin/etc.-blandinga?

Den virka rimelig genial :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Hyggelig at du likte den.

Det er en oppskrift funnet i en gammel lærebok om snekring fra slutten av 30-åra. Jeg har modifisert den litt fordi jeg ikke har japanvoks.

Den er som følger (ut fra hukommelsen):

1 del carnaubavoks
2 deler bivoks
1 del japåanvoks (jeg bruker bivoks her også)
10-25 dler terpentin avhengig av hvor smørevillig du vil ha den.

Varm først opp carnaubavoksen i en kjele til den smelter. FOr høy varme vil gjøre voksen mørk. Når den er smeltet hiver du oppi bivoksen. Når den er smeltet, tar du kjelen av varmen og tar oppi terpentin under stadig omrøring. Dråpevis i starten og sakte men sikkert mer og mer. Det er for at den skal blande seg ordentlig. Ta den over på egnet beholder emns den fremdeles er myk. Voks på konmfyr og kjele fjernes best i kald tilstant. Grønnsåpe er et triks, da det løser opp voks.

Carnaubaen er hardere enn bivoksen og gir et høyere smeltepunkt. Det er en fordel når man har buer uten skinngrep som meg. Da slip+per man at det klisser i hånda. Voksen kan gjerne poleres til den får en silkeaktig overflate.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Takker og bukker :)

Jeg klarte ikke å finne noen norsk forhandler av denne voksen, så det ser ut til at jeg bestiller fra Sverige.
- Ivar Malde

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Billig bivoks kjøper du av en birøkter/honningsentralen. Ca 75 kr/kg
Carnaubavoks kjøper du i kunstnerforretninger. De blir straks dyrere. Sannsynlgivis finner du det i Bergen. Hvis ikke får du det goså fra kunstnernes eget materialutsalg (KEM) i Oslo eller Kremer-pigmente i Tyskland. De har også godt utvalg i hudlim og annet gromt materiale.

Men finner du det i Sverige er vel det like greit :)
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Prata akkurat med Carbona AS, og de solgte Karnaubavoksen i 25kg-pakker, hehe. 90,- /kg.
Prisen var jo ikke gal, men jeg vet ikke om jeg har nok buer til 25kg voks :lol: Dog, om vi var flere kunne det jo vært en mulighet?

I den eventuelle mellomtiden får jeg prøve å ordne det på andre måter. Takker for tips!
- Ivar Malde

Kviljo Buemakeri
Svar