I farten kommer jeg på:
1 Senebetennelse, også kalt tennisalbue hvis den legger seg i en muskel på utsiden av underarmen nær albuen.
Min erfaring er at dette kommer av statisk overbelastning. Stress, feil teknikk, langvarig overbelastning eller betennelse i kroppen kan alle fremme senebetennelse. Jeg har selv slitt med det i begge underarmer i lang tid. Mitt råd er bruk muskulaturen, få blodsirkulasjon. Alt som gjør vondt skal unngås. Statiske bruk skal for enhver pris unngås. Massasje og varme er bra. Inger legemidler hjalp meg.
2 Visne trekkfingre: Når du trekker utsettes fingrene for store trykkbelastninger. Nervene du har i fingrene tåler ikke trykk. Første tegn til skade er at du blir nummen, deretter mister følelsen og det prikker. Da bør du definitivt stoppe. FÅr nervene for mye belastning vil de bli permanent skadet. Tjukker fingerbeskytter eller tjukkere streng redder fingerne dine.
3 Sår knoken på buehånda: Dette får en del skyttere når fjærene på pila passerer hånda. Ubehagelig og unødvendig. En del skyttere bruker en hanske for å beskytte mot dette. Dette er tull. Ved å heve pila noen millimeter på strengen uten å flytte buens posisjon i hånda, vil man høyst sannsynlig elliminere dette problemet. Jeg har erfart at rytterbuer kan kreve en ganske stor vinkel for at dette skal fungere.
4. Strengen slår: Den kan slå på kinnet, nesa, i klærne, på albuen og på underamen. Det siste er det vanligste og nesten uunngåelig. Jeg vet kun noen ytterst få skyttere som unngår dette. De andre stedene er unødvendige. Treffer den deg i ansiktet, bør du endre teknikk. Treffer den klærne bør du endre teknikk eller klær. Treffer den albuen, bør du bøye albuen litt utover vekk fra pilas passasje.
Er det noen som har andre skader, ta dem med under nye punkter. Eller kommenter gjenre de jeg har tatt med. Dette er mine synspunkter og meninger og jeg er åpen for diskusjkon