Selv driver jeg med levende historie og har derfor både middelalder- og vikingdrakt. Men det blir for meg litt pussig at det skal være et krav å stille med en drakt for å få lov til å delta på NM i historisk klasse. Burde ikke kun skytterutstyret vært kravet for å delta?
For meg blir det feil at mange av de som stiller i et ”middelalderkostyme” ikke egentlig har gjort et forsøk på å skaffe seg en drakt som faktisk stemmer med det man vet om historiske drakter. Det virker som mange tenker: jeg stiller med noe som ikke passer inn i dagens klesdrakt, ergo er det historisk. Den koblingen blir for meg feil

Jeg mener at skal man stille med en historisk drakt, skal det være et seriøst forsøk. For min egen del betyr det: riktig snitt, håndsøm fra ytterst til innerst/topp til tå og kun materialer/farger som kunne eksistert i middelalderen. Jeg vet dette er langt utenfor rekkevidden og interessen til den jevne bueskytter, men for meg er dette viktig

Hvorfor kan vi ikke gjøre som de gjør i England? Ha artige skyteformer med forskjellige distanser og vanskelighetsgrad, men still med de klærne du vil

Jeg mener NM i historisk bue bør være fritt for krav til drakt. La andre arenaer ta seg av de kravene. Arenaer der vi kan kåre ”årets historiske skytter”
Dette er mine meninger. Er det noen som er enig eller uenig med meg er det fint om dere kommer med innspill.