3 kniver
Moderator: GreenMan
3 kniver
Gjorde ferdig tre kniver i ettermiddag.
Den øverste av merbau, den andre merbau og bjørk, og den nederste barlind med bøffelhornskiver.
Den øverste av merbau, den andre merbau og bjørk, og den nederste barlind med bøffelhornskiver.
Det kom fram en til etter litt rasping:
Jepp, jeg trenger nye sko
Er det noen her som vet hvordan overlæret og sålelæret skal syes sammen? På vranga og med salmakersøm - det er greit, men skal jeg bare legge de to delene flatt mot hverandre og sy direkte igjennom, eller skal det syes kant mot overflate eventuelt kant mot kant?
Det var ikke så godt beskrevet i kompendiene jeg har funnet på nettet.
Jepp, jeg trenger nye sko
Er det noen her som vet hvordan overlæret og sålelæret skal syes sammen? På vranga og med salmakersøm - det er greit, men skal jeg bare legge de to delene flatt mot hverandre og sy direkte igjennom, eller skal det syes kant mot overflate eventuelt kant mot kant?
Det var ikke så godt beskrevet i kompendiene jeg har funnet på nettet.
Ikke lett å forklare, men: Kanten av såla mot utsiden av overlæret. Sømmen skal ligge midt på kortenden av sålelæret. Sy dem på vranga, og vreng dem etterpå.Kviljo skrev:Er det noen her som vet hvordan overlæret og sålelæret skal syes sammen? På vranga og med salmakersøm - det er greit, men skal jeg bare legge de to delene flatt mot hverandre og sy direkte igjennom, eller skal det syes kant mot overflate eventuelt kant mot kant?
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Helt korrekt.
Hvis du vil at skoene skal holde lenger vil jeg snbefale å sy inn en bes også. Det er en ekstra skinnstrimmel som sys inn i sømmen mellom ytter- og sålelær. Når du vrenger skoene vil den beskytte sømmen og den skarpe bretten på overlæret.
Lykke til.
Hvis du vil at skoene skal holde lenger vil jeg snbefale å sy inn en bes også. Det er en ekstra skinnstrimmel som sys inn i sømmen mellom ytter- og sålelær. Når du vrenger skoene vil den beskytte sømmen og den skarpe bretten på overlæret.
Lykke til.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen