Sia jeg lager like mye klær og stæsj som buer og piler (eller mer...?) så kan jeg jo begynne å samle i en ny tråd.
Ikke så lenge etter at veske nr 2 var ferdigsydd i vinter en gang, begynte jeg å få lyst til å dekorere lokket. Jeg har sett at illustrasjoner av skuldervesker kan ha detaljer som skal illudere dekor, uten at det er så lett å si hva det er og hvilke teknikker som er brukt.
Jeg bestemte meg raskt for en metode jeg ikke kan: broderi. Det er de samme stingene som Bayeuxteppet, tilpassa mitt gjengangermotiv eiketre.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."
"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Takker! Bayeuxteppet er brodert med en metode som involverer tre- fire ulike sting. En type er brukt på konturene, en annen til å fylle formene og et tredje og et fjerde til å feste fyllet bedre. Det høres kanskje invikla ut, men det er ikke så veldig vanskelig.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."
"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Jeg mener ikke å stjele tråden din Allan, men for å være korrekt består Bayeux teppet av to typer sting, kontursting og det vi kaller Bayeux sting. Omrisset av motivet lages med kontursting. Sting legges så tett i tett i motivets lengderetning, disse fikseres med sting på tvers med 4-5 mm mellomrom og disse fikseres igjen med små sting på tvers. Dette er Bayeux sting sier hun som har sett teppet flere ganger og har sydd noen tusen sting.
Legger ved bilder av et teppe hun har brodert som viser kortversjonen av vår "viking" historie. Hvis du kommer på Hamar middelalder marked viser hun deg gjerne.
Sist redigert av Oddbjørn den 05 jun 2015, 00:08, redigert 1 gang totalt.
Ingen fare for kupping av tråd! Min kilde til teknikken var på engelsk, og der ble de ulike delene av "the bayeux stich" omtalt med egne navn. Men framgangsmåten er som du beskriver.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."
"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."