Eggeplomme eller eggehvitte bør egentlig gå for det samme. Fargepulver i egg er brukt av kunstmalere oppigjennom, med eller uten tilsetninger av oljer og harpikser. Grunnen til at bare hvitten ble brukt kan ha vært for at fargene skal gulne mindre. Jeg tror egg trenger litt lang tid for å herde fullstendig, men håper at det da skal tåle vann. Kjenner til malerier som gikk ned med ei fege og tilbrakte ganske lang tid på havets bunn før de ble tatt opp i god stand.
Når det gjelder mongoler så har jeg ingen anelse om de brukte egg. Dette er mitt helt egene forsøk, og som sagt er pila strengt tatt ikke en replika. Ifølge funnrapporten er både binde- og klebemiddel oppgitt som animalsk lim, ikke noe om hva slags dyr..... men hudlim er vel det mest sannsynlige. Selv om det ihvetfall ikke tåler vann...
Ellers så er det interessant med nokkene. Utforminga er i prinsippet veldig lik på de mongolske pilene fra både 700, 1000, og 1200-tall, og også på pilene fra nydamfunna, (tyskland/danmark) og piler fra breheimenfunna her i landet. Det kan variere hvor glatt eller kantete overgangene fra pilskaft til nokk er, men konstruksjonen ligner. Så kan en jo lure på hvorfor utforminga var lik. Siden det ikke virker sannsynlig at mongolene brukte primærgrep på buer på +- 100 pund. Heller ikke at reinsdyrjegerne i norske fjell brukte tommelring. Og hva de brukte på sør jylland i sein romertid vet vi vel heller ikke.