Quarterpounder pil skutt fra 180# @ 31,5" Crimean Tartar. 188fps.
Finnes det lignende fartsmålinger fra tunge langbuer?
http://198.170.107.188/phpBB2/viewtopic.php?t=2695
1/4# 188 fps
Re: 1/4# 188 fps
Mener å huske at det står noeom det i TBB4 (Tim Baker). Men det går jo også an å taegne målinger. Daniel/Eirik, krigsbuer, 1/4# og fartsmåler på buemakerseminaret burde vel ordne noen tall.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
-
- Master bowyer
- Sted: Trautskogen
Kan ta med jeg. Kan fort hende vi klarer å få til ei bue på omtrent 180# også, men da skal jeg ikke garantere at den kan skytes for hånd.. 160 går bra.
-
- Master bowyer
Tøff bue 8) Jeg kan jo ta med tovedsbuen som tok standarpilrekorden på NM å teste den. Tipper den skyter bedre med lettere piler men.. Jeg har ei barlindbue her på sikkert 180 - 190 # som vi kunne brukt til sammenligning. Problemet er at det ikke fins noen jeg kjenner i norge som er i nærheten av å trekke den opp :\ Ivar, skal du til buemakerseminaret? Tror du skytemaskinen din tåler 190#? Og eventuelt om den er fraktbar? .
Er dessverre ikke sikker på om jeg kommer. Men ville det ikke vært mulig å skyte den som fotbue?
Jeg må forsterke eller endre utløsermekanismen på maskinen. Slik den er nå stopper trekket rett etter skuddet, og da knekker stopp-pinnene iløpet av noen skudd. Det hadde vært bedre om slideren som holder strengen kunne fortsette bakover litt etter slippet, så ikke alt bråstopper. - om det var forståelig forklart Utover det burde den tåle vekta tror jeg, og den er absolutt flyttbar. Om noen er forbi her før seminaret får de gjerne låne den med oppover for å teste.
Jeg må forsterke eller endre utløsermekanismen på maskinen. Slik den er nå stopper trekket rett etter skuddet, og da knekker stopp-pinnene iløpet av noen skudd. Det hadde vært bedre om slideren som holder strengen kunne fortsette bakover litt etter slippet, så ikke alt bråstopper. - om det var forståelig forklart Utover det burde den tåle vekta tror jeg, og den er absolutt flyttbar. Om noen er forbi her før seminaret får de gjerne låne den med oppover for å teste.