Hei godtfolk,
Jeg har satt sammen en hendig kalkulator til beregning av buers effektivitet, energilagring og energitap.
Kalkulatoren angir total energilagring, dynamisk effektivitet og energitap og tegner en oversiktlig dravekt-kurve. Alt du trenger å gjøre er å mate den med litt data fra tillerstokken og gjerne kronometeret, og resten ordner den selv. Det er også med et ark hvor man kan lagre data fra flere buer, slik at man lett kan holde oversikt og sammenligne buene sine. Kalkulatoren er i Excel-format, og er lagt ved denne posten i en zip-fil. (Fikk ikke lov å legge ved .xls format)
Kalkulatoren v1.1 ser slik ut:

Feltene med de grønne tallene er det eneste man trenger å fylle ut. Det ligger litt data i kalkulatoren fra før, men dette er ment som eksempeldata, og kan fjernes ved ønske. Kalkulatoren er låst for annen redigering enn inndata for enkelhets skyld, men hvis du vil låse den opp og se på formler og så videre så er passordet "Vindravn". Har prøvd å legge ved litt forklaringer i hovedbildet på kalkulatoren, men hvis det er noen uklarheter eller spørsmål så skriv her eller send meg en PM så skal jeg svare så godt jeg kan. For å beregne energilagring trenger du kun tillerstokk og dravekt, men for å beregne effektivitet og energitap må du også vite pilhastighet og vekten på den målte pilen.
Jeg kan ikke ta kreditt for å ha funnet opp formlene, det er det noen på et utenlands bueforum som har kommet frem til såvidt jeg vet, alt jeg har gjort er å sette de sammen i et oversiktlig format slik at det blir lett å bruke for alle og enhver. Håper denne kan være til hjelp for de eminente buemakerne her på forumet!

- Windrhrafn