GreenMan skrev:Med andre ord kan vi andre bare legge buene på hylla :pnidrinr skrev: Jeg tipper 500-metern ryker 8)
Oddbjørn skrev:Ja kanskje vi får legge buene på hylla. Jeg har lagt lengteskytinga på hylla for lenge siden, ser ingen hensikt å delta i konkurranser når man overhode ikke har mulighet til å hevde seg og da tenker jeg ikke på type bue, hornbue eller ikke. Men på buestyrken, det er faktisk noen som ikke mestrer buer på 60-150 pund (gamlekara og kanskje jentene). Hva med en klasse med max 50 pund? Burde ikke være så vanskelig å få til, med litt godvilje. Oddbjørn.
Hardwood skrev:Veldig godt forslag, Oddbjørn ! Det er vanlig i USA. Fullt mulig å skyte godt over 300 med 50 pund historisk. Jeg støtter forslaget. Har vært diskutert før også....
Moen skrev:Jeg sa noe i samme duren for 3-4 år siden, Oddbjørn. Men det ble avfeid med at det ble så mye jobb for arrangør. Gjør man enkelt som du skisserer er det faktisk ikke mere jobb enn å lage to lister...eller tre. Hornbuer bør også være på en egen liste. Men vi får se...når de rette folka murrer blir det veg i vellinga:mrgreen:
nidrinr skrev:Murr!
Jeg er absolutt for at vi skal ha mest mulig lengdeskyting, og at det gjerne arrangeres fler lengdeskytinger også. En egen klasse for under 50# er i grunn en god ide, og det er vel ingen tvil om at reine trebuer snart trenger å skilles fra hornbuer. Jeg er definitivt for å få en egen heltreklasse, og sleng gjerne på med ei klasse for de med glassfiber også.
Hardwood skrev:Flott ! La oss gjøre det.
Oddbjørn , jeg har ikke bilde på 20" trekk enda. Skal se etter hvert om jeg får ordnet det.
bowman skrev:Fantastisk bue og fantastisk resultat Hardwood. Vi får litt av en jobb nå. Kan vi ikke lage våre egne norske regler? Vi er jo nesten aldri i det store utland. Er det såååååååå vanskelig å få til? Lengdeskyting pirrrrrer også meg mer og mer. Tror nok at det er det jeg synes er gøyest. Jeg har ihvertfall kjøpt boken til Adam K..... ;.)
nilstor skrev:Amerikanerne opererer - såvidt jeg vet - med bl.a. 35 og 50 pund. Det burde ikke være så vanskelig å få til noe tilsvarende. Den store utfordringen ligger jo i å skyte lengst mulig med minst mulig buevekt, og da har jo i prinsippet alle mulighet til å hevde seg. Så kan man jo opprette klasser for hornbuer, tungvektere, ogjegvetikkehva.
Som Oddbjørn er inne på, konkurransen blir skjev når bare et fåtall greier å håndtere de buevektene som hittil har stått for de lengste skuddene. Skal vi få flere til å være med på lengdeskyting, må vi snarest endre klassene, tror nå jeg.
Moen skrev:Først: Dette hører vel strengt tatt ikke hjemme i Bjørnar`s tråd...
Ja...lag noen egne særnorske regler. Helst slike som blir så idiotiske at de må endres hvert år...minst!
Hva er problemet med å kopiere f eks 50# klassen fra Amerikanerne? Og ei hornbueklasse? Det er så typisk at vi på død og liv skal lage våre egne regler. Selv om den eneste utenlandsturen, for noen, kanskje er for å handle flesk på Svinesund, er det faktisk noen som er interessert i å sammenligne sine resultater med f eks engelskmennene og amerikanerne.
Som Nils skriver...Hvor vanskelig kan det være å sette opp flere klasser? Om vi modererer oss kraftig fordi blekk tydligvis er dyrt, og tar til takke med èn klasse til (max 50#) i tillegg til unl, så tør jeg vedde på at det kommer flere på de ulike stevnene. NM er ingen målestokk i så måte. Der deltar folket fordi de allerede er der og like godt kan slenge i vei sine blinkpiler. Man må se på de andre stevnene rundt om. Hadde vi hatt 35# også, blir det enda mere interessant. for som Oddbjørn er inne på...fysiske forutsetninger er en god grunn til å dele opp klassene, i alle fall, etter pundstyrke. Og igjen...hornbue har ingen ting i en heltreklasse å gjøre. Det er og blir formel1.
Moen skrev:Blir vel en grei økning i nitroglyserinforbruket da, tenker jegnidrinr skrev:og sleng gjerne på med ei klasse for de med glassfiber også.
Kviljo skrev:Ser frem til å høre resultatene fra neste skytinger, Hardwood
Problemet med å opprette vekt-klasser i lengdeskytingen er at man da må kontrollveie buene som skal delta - og det tror jeg ikke vi får til på noe fornuftig vis på NM. I alle fall blir det tyngre for arrangørene. På et dedikert lengdeskytingsstevne er det jo noe annet.
Hva om dere som ønsker disse klassene, tar ansvar for å organisere det? Lager man et opplegg som fungerer bra, gjerne med standardisert utstyr for å veie buer og eventuelt piler, er det ingen som vil stå i veien for å innføre nye klasser
Lager man et eget "norsk" regelsett bør det lages fordi de utenlandske er tunge å arrangere. Ellers syntes jeg det er fint å kopiere regelverket fra USA. Eventuelt lager man et kompromiss, f.eks ved å slå sammen alle 50-punds-klassene fra USA, og åpner for bruk av syntetiske strenger.
Hardwood skrev:Enig, Ivar. Vi må diskutere dette med hvordan vi måler buene til slike konkurranser. Jeg skal studere reglene i usa, og se hvordan de gjør det.
Men over til buer igjen ! Her er en ny lengdebue. Ca 42" lang, 48" hvis man måler langs buken. Osage kjerne, padauk grep, sener og horn. Lønnekjerne i tuppene. Ca 85#24" Ikke ordentlig testet enda, men den leverer varene kan man trygt si 8)
Kviljo skrev:Kult! - og den lar seg trekke helt ut til strengen løfter godt av tuppene, uten å ha stabilitetsproblemer? Plotter du F/D-kurve på denne eller...? 8)Hardwood skrev:Ja, den er stabil. Har plottet kurve opp til 20 tommer, men jeg skal plotte inn noen punkter til og legge det inn her. Kurven er flatere etter lift off, naturligvis.