Sofaen er tre-seter, to bilder, så man må nesten mentalt sette sammen sofaen igjen for å få sammenheng i det,
Forum godtok kon 700x700 og var ikke lang nok ledning på webcamera for å prøve å få "detalj", eller til å få med hele emnet utenom hvis jeg satte det i andre enden av stuen. Håpløst. Men det er rett høyde, ca. 180cm, vannrett hvis den ligger lagt ned og med en liten bøy i begge tupper, som kanskje vil være fordelaktig for å få den kraftigere, etter å ha tvinget midten på bøy i motsatt retning av de to andre. Men det er en grein, ikke et helt tre jeg har hugget ned, og har oppfattet at veden skal vær sånn halvveis delt i to på midten.
http://www.hurstwic.org/history/article ... archer.jpg med google søk på "how to make viking longbow", så dukker dette bildet opp som en "replica", men den virker forferdelig tynn?! Greit nok at emnet jeg har nå ikke kan bøyes, selv om jeg setter foten på midten og drar, men forestiller meg at en sånn historisk korrekt bue vil skyte loddrett fremfor vannrett.. Har lest at replica-modeller er veldig sterke, men er det en regel å ha den veldig tynn? Eller er det mer å kjenne etter hva som passer best personlig, etterhvert som emnet blir formet?
nidrinr: Jeg lurer på mye, og kommer vel til å mase før jeg får fyrt av en pil som forsvinner ut av synsrekkevidde.
Tørking. Så i en annen tråd at det var en som hadde tørket i 2 år... Har riktig nok en annen bue på veggen som sikkert har hengt så lenge, men skulle gjerne ha forkortet denne prosessen mest mulig. Og da grovskjæres emnet tynnere? Vil ukesvis og månedsvis med tørr iskald vinter ha hjulpet? Tørr varm luft, altså i en stue?
Are: Det burde da være unødvendig å ikke måtte lese en hel bok om emnet, for å få istand en bue som fungerer. Jeg har spurt i en annen tråd om link til digital/scannet bok, og håper jeg får svar, for jeg har ikke tenkt å lage noe buemaker-verksted. Har uendelig mange kreative prosjekter, de fleste blir aldri fullført, eller en gang påbegynt, men pga en tvangspreget interesse for nasjonalromantisk germansk historie og ellers historie i sin helhet, og siden jeg er en alv, så burde jeg ha en god bue.
dagsunde: Har allerede det gule grove sandpapiret fra før av. Ellers har jeg kjøpt enda en kniv, fant ikke høvel i den versionen, og dessuten veldig dyrt, så forestiller meg å ta alt med kniv. Holde i begge ender og dra langs veden? en solid tvinge som var billig på clas ohlson, men virker god. Samt ringkroker, s-kroker, 5m forhåpentligvis brukbar tynn kraftig line, ny kniv, jerntråd. Og så har jeg mye annet dekorativt, noen biter gullplett-bånd som kan forme håndtak, lær til håndtak, maling til eventuelle, svakt fargede, snirklede ornamenter, samt mye smykke-dingser som kan gjøre buen til noe personlig - bare en liten glatt stein og en stålvirvel på spydet mitt gav det helt nye dimensjoner, selv om jeg har lyst på en virkelig diger gammel-gresk stake av et spyd. og erfaring med kunst siden jeg var 12, samt en bestefar med 50-70 års erfaring med trearbeid som jeg brukte mye tid i snekkerboden med når jeg var liten. Og jeg har mjød.
Allan: Så på linken, virker som buen ligner litt på den jeg har, om jeg får den tynn og tvinget i bøy. Men er det ikke veldig, veldig tynt?
nidrinr: Ja, jeg så en dokumentar om en (den beste?) langbuemakeren i London på en dokumentar, og han brukte kokende vann, så hurtig til verks, og fant tilfeldigvis en dings på vei hjem som vil fungere greit, tror jeg, til å tvinge fast en bøy i stabil og vinkel-rett posisjon.
Lurer på eksternt håndtak, limet på, om det har noe nytte for å forsterke, og piler har jeg bare vage kunnskaper om, bortsett fra at det kan brukes grankvae som en lim, men det er vel vanskelig å oppdrive om vinteren, at spissen skal surres fast på et vis, og fjær (som jeg også har, masse sorte fjær) som bør stilles litt på skrått for å frembringe rotasjon? noe som også super-eksperten i middelalder-våpen i langbue-delen av dokumentaren snakket om.