Hmm, det ville ikke være noe problem å legge opp buen uavhengig av vridningen. Den ene stokken er iallefall brei nok til det. Men det vil sannsynligvis føre til at fibrene ikke går igjennom hele buens lengde...? - og det kan umulig være det beste?
Det ville jo uansett vært det enkleste, så slipper jeg å eksperimentere med å dampe og vri emnet.
KEn: Har du prøvd å dampe ut vridninger? Er redd for å gjøre ting verre enn det allerede er, hehe
Men om man kan sage emnene på langs, og legge opp buen uavhengig av fiberretningen, så er jo alt godt

Men dette må vel forutsette at man tar høyde for at emnet ikke er like sterkt som et splittet rett emne?
Jeg tror kanskje emnene ser verre ut på bildet enn de egentlig er, helst fordi den ene sida av stokken hadde mange rimelig store kvister, mens den andre ikke har noen i det hele tatt, så jeg tror det ene emnet er bedre under barken

Jobba ned en kort bue på litt over en meter, og det tok sin tid, i forhold til f.eks furu, hehe
Det skal være mulig å spikke ut et smalt emne fra den ene siden av den dårlige halvdelen, kan jo ikke kaste et barlindemne
En smal langbue vil kanskje kunne legges slik at den følger vridningen mer enn en flatbue, mens en flatbue vil kunne integrere lengre fibre slik at de går lengre igjennom buen. Og en flatbue vil selvsagt bli mindre stresset enn en "high stacked"/tykk langbue, om man glemmer at stokken bare hadde en diameter på 8cm. En flatbue ville da, iallefall om man jobber ned ryggen en del for å komme nærmere kjerneveden, få en ganske konveks rygg
En annen mulighet er jo da å høvle ned den konvekse ryggen, og gå for en "neolithic yew 4" som vist på side 91 i BB2. Men alle steinalder-barlindsbuer består visst kun av kjerneved, og siden det er lite kjerneved i emnene, er det kanskje mest hensiktsmessig å gå for en "backward bow"? Sånn ut fra tykkelsen på treet, ville vel det også være hensiktsmessig, hehe
Torgisl: Hvor tykke lar du emene være? Min korte erfaring med barlind har kanskje gjort meg overforsiktig. Lim på endene er jo et must, men det kan virke som om barlind er ekstra følsomt for sprekker. Eventuelt er det mine Bergens-emner som er fulle av vann, hehe