Men allikevel blir det med en ledelse som kun har omfavnet recurve buer særdeles vanskelig å skulle trene seg opp til å bli en god historisk bueskytter
En kan beskylde ledelsen for mye rart, det er ingenting for compound heller, og det er buejegere som klager også, og trad/historisk segmentet er vel de i klubben som er både flest og har mest erfaring - hvem som er klubbens ledelse er vel i hovedsak styrt av hvem som nektet minst da valgkomiteen spurte, og jeg er 110% sikker på at du blir valgt inn i styret om du om du foreslår deg selv til valgkomiteen.
Å lage en klubb for hver lille interesse, når vi kan bruke de samme fasiliteter, blinker, haller, baner, OG i praksis gjør (eller prøver å gjøre) akkurat det samme - å slippe en pil avgårde uten feil.
Og trad-folket har vel gjort som de vil på enden av skytelinja en god stund? eller hva?
Uansett:
Det er 100% nøyaktig det samme som skal til for bli en god bueskytter uansett bue og utstyr. Dette har jeg prøvd å fortelle i minst 10år. Terry Green var den som fikk meg til å forstå det, selv om jeg nok egentlig visste det.
Les bøker om recurve-skyting "Precision Archery" var det en bok som het, min er lånt bort til noen tror jeg, les om kyudo, om compoundbuer, om hva du vil, les Saxton Pope - teknikken er i essens det samme.
Dette forumets aktivitet på underforumet skyteteknikk er igrunn megetsigende - og en ser jo også på stevne resultater. Det er en håndfull personer som har noe som ligner presisjon, den samme presisjonen som 1-2 mann hadde for 10 år siden - så er det nesten ingen mellomting, og så er det de som hagler 60cm skiva fra 18m
Man må kjenne til de grunnleggende prinsippene som ligger bake et godt skudd med pil og bue, og så må en trene, trene, trene. Det er heller ikke noe problem å trene på god form inne på en liten hybel. Japanerne tørrtrener på ca 1m hold, det gjør også svært mange recurve-skyttere
Poenget:
Skal man ha presisjon, så holder det ikke at utstyret ser historisk ut (det er form, men du må ha både form og
funksjon), det er vise krav til til at spine på pilene matcher buen, det nytter ikke å bare avfeie det med at "det nytter ikke når buen ikke er senterskutt", visst nytter det - men det må passe. Og det er jobb. Tiller må være i "tune", det er grenser for hvor skjev en bue kan være i tiller før en får tune-problemer, og en må plassere hånd og pil på samme sted på streng og bue. De fleste/ alle untatt muligens Lurz her i klubben har alt for stive piler ift buene sine - jeg prøvde jo en bue for 2-3 uker siden, og skal en ha piler med rett spine til den så er det jo bare å begynne å koke spaghetti... Det er et tilbakevendene problem med barnebuer, en får aldri mye nok piler. (men noen får det til å funke med piler av Ramin)
Nå nærmer vi oss... Og kan begynne på teknikk. Og da nytter det ikke å ta det fra Werenskjold og Kittelsens illustrasjoner til sagaene... Og for å være ærlig, det er slik det ser ut

Recurveskytterenes teknikk er den som virker uansett bue. Det er mulig en trenger å forstå den for å se forbi et par uvesentlige detaljer som folk ofte henger seg opp i, men bunn og grunn er det samme sak, og treff og bom har samme årsak.
Bueskyting er minst 10 000 år gammelt, det er grundig dokumentert siden Ascham skrev "Toxophilus", og det
ingen vits i å begynne fra bunnen i 2012!
Så jeg høres krass ut? Nuvel, jeg lufter kanskje litt gammel frustrasjon... Vi snakkes i morra.
K