Fange fisk
Moderator: GreenMan
Fange fisk
Noen som har erfaring med fisking på steilaldervis? Hva brukte de som snøre, og hvordan lage krok? Kunne også tenkt meg å prøve å lage et (Veldig) lite garn, hvis det ikke er for dyrt, vanskelig eller tidkrevende.
Re: Fange fisk
Ingen erfaring men jeg tipper det inneholder en overdose tolmodighet..
Finn et lite sund (som du kan hoppe over) eller bekk.. Stikk hånda i vannet. Grip fast om det kommer noe i neven din
Finn et lite sund (som du kan hoppe over) eller bekk.. Stikk hånda i vannet. Grip fast om det kommer noe i neven din
Tipper jeg og... Men hvis jeg får laget 1mx1m garn er jeg fornøyd.SilentG2 skrev:Ingen erfaring men jeg tipper det inneholder en overdose tolmodighet..
Skeptisk!SilentG2 skrev:Finn et lite sund (som du kan hoppe over) eller bekk.. Stikk hånda i vannet. Grip fast om det kommer noe i neven din
-
- Master bowyer
- Sted: Trautskogen
..Jeg har en ide om at fiske i steinaldern ikke inneholdt snøre og krok på samma vis som vi tenker på nei..
Men, fiskespyd? ruse?
Men, fiskespyd? ruse?
Pil og bue, harpun, stein (til å kaste på fisken)nidrinr skrev:..Jeg har en ide om at fiske i steinaldern ikke inneholdt snøre og krok på samma vis som vi tenker på nei..
Men, fiskespyd? ruse?
Ellers er det jo litt interresant å se på hva ålefiskerne i nederland driver med. Det er litt samme teknikken som har vært brukt i norske elver i generasjoner også..
Det blir laget en laborynt som fisken svæmmer inn i og ikke kommer ut av igjen.... Dette veit jeg også er brukt i noen store innsjøer i afrika opp til dagens tid...(Lenge leve discovery)
Fiskekrok filer du enkelt til av en bit bein eller gevir. Masse bilder på nettet.
Ennå enklere er det å bruke en beinbit eller pinne som er spiss i begge ender. Du fester snøret på midten, gjerne i et spor.
Agnet tres inn på pinnen med snøret langsetter. Når fisken har svelgt agnet, trekker du i snøret. Da vil pinnen snu 180 grader og stå fast i fisken.
Har sett illustrasjoner av denne, men aldri prøvd.
Snøret lager du av tarmer på små dyr f.eks kattetarmer Fiskesnøre het tidligere catgut på engelsk.
I tillegg har du sener eller alle mulige vegetabilske fibrer.
Fisken var sikkert dummere i steinalderen, så det var ikke nødvendig med usynlig snøre
Lykke til og send inn fangstrapport
Ennå enklere er det å bruke en beinbit eller pinne som er spiss i begge ender. Du fester snøret på midten, gjerne i et spor.
Agnet tres inn på pinnen med snøret langsetter. Når fisken har svelgt agnet, trekker du i snøret. Da vil pinnen snu 180 grader og stå fast i fisken.
Har sett illustrasjoner av denne, men aldri prøvd.
Snøret lager du av tarmer på små dyr f.eks kattetarmer Fiskesnøre het tidligere catgut på engelsk.
I tillegg har du sener eller alle mulige vegetabilske fibrer.
Fisken var sikkert dummere i steinalderen, så det var ikke nødvendig med usynlig snøre
Lykke til og send inn fangstrapport
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
Livet er bue - og ørret på flue
Nettknyting er det mange her i landet som kan, har lett litt etter gode norske bøker/hefter om dette, men ikke funnet noe særlig.
Denne karen har mye for seg, jeg skal ikke si noe om kvaliteten på disse e-bøkene da jeg ikke har sett noen av dem.
http://www.jonsbushcraft.com/net%20making%20e-book.htm
Denne karen har mye for seg, jeg skal ikke si noe om kvaliteten på disse e-bøkene da jeg ikke har sett noen av dem.
http://www.jonsbushcraft.com/net%20making%20e-book.htm
Våpni sine
skal mann på vollen
ikkje gange eit fet ifrå.
Uvisst er å vita
når på vegom ute
det spyrjast kann etter spjot.
skal mann på vollen
ikkje gange eit fet ifrå.
Uvisst er å vita
når på vegom ute
det spyrjast kann etter spjot.
Jøss .. denne tråden har også gått meg hus forbi .. hmm
Nok et kult prosjekt! Jon's Bushcraft oser av kvalitet. Han er flink. Det er min overbevisning i det minste.
Men å fiske på gammelt vis .. det er en episode med Ray Mears hvor han bruker torn fra en tornebusk og fisker i Themsen ... enkelt og greit liksom.
Ellers er ruser tingen tenker jeg - ruser, agn og noe som kan lede fisken inn i rusa. Det er funnet kompliserte faste fiskeanlegg fra eldre steinalder, som knyttes til bosettningen på Doggerland / Nordsjølandet. Noe lignende er funnet i Danmark og i Sverige også. Det finnes og busker med naturlig forekommende rotenonforbindelser ... men usikker på om slik bruk er dokumentert her på bjerget...
Jeg tror alt som kan benyttes som line er lov. Sener, bast, fiber fra lin/hamp/nesle. Jeg kan se for meg at det har vært benyttet noe effektivt og mindre arbeidskrevende til langlina (bast) og kanskje noe sterkere, lettere og smidigere ved kroken (sene) ... sjekk ut noen av rekonstruksjonene til Morten Kutchera på FaceBook : http://www.facebook.com/flint.smed Morten har rekonstruert bla fiskekrok i bein og fanget fisk med den .. sier han i hvertfall
Nok et kult prosjekt! Jon's Bushcraft oser av kvalitet. Han er flink. Det er min overbevisning i det minste.
Men å fiske på gammelt vis .. det er en episode med Ray Mears hvor han bruker torn fra en tornebusk og fisker i Themsen ... enkelt og greit liksom.
Ellers er ruser tingen tenker jeg - ruser, agn og noe som kan lede fisken inn i rusa. Det er funnet kompliserte faste fiskeanlegg fra eldre steinalder, som knyttes til bosettningen på Doggerland / Nordsjølandet. Noe lignende er funnet i Danmark og i Sverige også. Det finnes og busker med naturlig forekommende rotenonforbindelser ... men usikker på om slik bruk er dokumentert her på bjerget...
Jeg tror alt som kan benyttes som line er lov. Sener, bast, fiber fra lin/hamp/nesle. Jeg kan se for meg at det har vært benyttet noe effektivt og mindre arbeidskrevende til langlina (bast) og kanskje noe sterkere, lettere og smidigere ved kroken (sene) ... sjekk ut noen av rekonstruksjonene til Morten Kutchera på FaceBook : http://www.facebook.com/flint.smed Morten har rekonstruert bla fiskekrok i bein og fanget fisk med den .. sier han i hvertfall
Ja, blir vel nå snart jeg skal ut. Tenkte å finne en liten avsides øy, og fange maten selv. Lage ild med flint og pyritt og knusk, men har bare fått tak i flint... Ikke funnet knuskkjuke enda (Lest endel på "Malawolfs buehule & diverse" for å finne ut av ildmetode), så håper å finne det før fiskefangsten, men blir vel først neste sommer.
Tror jeg tar med hamp fra biltema. Og sener nederst. Har litt gevir fra antageligvis reinsdyr, som skal files til fiskekroker (Klarer nok ikke så flotte som Morten Kutschera, men vil prøve i det minste.)
Hva er lovene for buefiske, forresten? Sliter litt med å finne fram til det.
Ruser er vel ganske vanskelig å lage, er det ikke?
Tror jeg tar med hamp fra biltema. Og sener nederst. Har litt gevir fra antageligvis reinsdyr, som skal files til fiskekroker (Klarer nok ikke så flotte som Morten Kutschera, men vil prøve i det minste.)
Skal prøve det også.Ennå enklere er det å bruke en beinbit eller pinne som er spiss i begge ender. Du fester snøret på midten, gjerne i et spor.
Hva er lovene for buefiske, forresten? Sliter litt med å finne fram til det.
Ruser er vel ganske vanskelig å lage, er det ikke?
Lov om buefiske ? hehe .. vel - er det fisk er det lov .. hvis ikke lokale grunneiere har satt spesifikke restriksjoner .. tror jeg. Men jeg vet ikke .. men pokker heller, vi har en eldre dame i klubben som har runda 70+ som snakker om hvpor spennende det er å tjuvfiske etter laks i Finnmark med bue .. så - kjør på!
Kult at noen liker hule-tråden min
Kjuke til opptenning finner du overalt hvor det vokser bjørk. Mest har jeg funnet i lavlandet, men vokser det bjørk der finnes både knusk- og krefkjuke.
Kult at noen liker hule-tråden min
Kjuke til opptenning finner du overalt hvor det vokser bjørk. Mest har jeg funnet i lavlandet, men vokser det bjørk der finnes både knusk- og krefkjuke.
Takk, da blir det buefiske også. Har laget klart en pil med mothaker og tråd. Har studert alle bjørker jeg har godt forbi de siste månedene, men ikke sett noen. Har muligens sett en, men den var heller grå en svart.
Her får du et gratis råd om buefiske: Ikke stå på tråden når du skyter spesielt ikke når det er folk som ser på...
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Og husk at du må fiskekort hvis det eksisterer der du skal skyte
-Frode
Norwegian Warbows
Norwegian Warbows
Eksisterer ikke fiskekort, nei.Moen skrev:Og husk at du må fiskekort hvis det eksisterer der du skal skyte
Skal nok passe meg.Christian skrev:Her får du et gratis råd om buefiske: Ikke stå på tråden når du skyter spesielt ikke når det er folk som ser på...