Nå vil også jeg forsøke meg med et buemakeremne.
Noen av dere kjenner jeg, flere har gitt gode råd på mine spørsmål på treff og på bueforum. Takk for det.
Jeg er en 65 år gammel pensjonist som bor i Tolfa like nord for Roma i vinterhalvåret. Dedikasjonen i Traditional Bowyers Bible bind IV likte jeg svært godt:
"This volume is for all the grandpas who make bows for their grandkids. And in so doing, they pass along this wonderful art."
Jeg har nettopp fullført min første almebue. Ikke vår norske alm, men Olmo Campestre som er vanlig her i Italia.
Buen har en trekkstyrke på 48# ved 28". Lengden er snaut 185 cm. Legger ved noen bilder av den:

Bøyen i buens øvre ende kom naturlig med emnet. Synes det gjorde seg. Tilleren er jeg litt usikker på: Bøyer den litt for lite mot tuppene? Har prøeveskutt den og synes den virker bra. Holder på å sette den inn med kokt linolje.
Har forsøkt meg litt med laminering med bambus fra en lokal bambusskog. Ikke helt velykket enda, har mye å lære. Ellers har jeg en tre-fire halvferidge askebuer i tillegg til den einerbuen jeg hadde med på NM i fjor høst.