Bickerstaffe
Moderator: GreenMan
Bickerstaffe
Jeg er kommet hjem fra Englandstur og besøk hos Pip Bickerstaffe, "maker of fine longbows". Noen som har vært der? Jeg må si at jeg sitter igjen med litt blandet inntrykk. Pip Bickerstaffe var vennligheten selv, men han hadde noen rare meninger, må jeg si. Blir man slik når man har laget 20.000 langbuer? Jeg fikk også prøvd meg på en 100 punds bue, men valgte å kjøpe en på 50 pund, som jeg mener er mer enn nok for mitt bruk, dvs. å nagle innbruddstyver til stueveggen, skyte mopeder, blinkene i hagen og eventuelt jakt hvis sivilisasjonen bryter sammen. (Tunge løft og drag sparer jeg til styrkeløft-treningen og kommende styrkeløftstevner.)
Jeg kan melde om at buen er et smykke, og svært hissig å skyte. Den har et ganske tungt drag nesten fra første cm.
Jeg kan også melde om at Ryanairs ansatte ikke liker at man stjeler stolen deres for at en gammel dame med dårlige knær skal få ha noe å sitte på mens man venter på å få gå ut til flyet. Jeg sa at de snart ville få se en helt ekte norsk viking gå berserk hvis de ikke skjerpet seg. Jeg kan også fortelle at det er ganske vanskelig å fly et Ryanair-fly med håndjern på...
Jeg kan melde om at buen er et smykke, og svært hissig å skyte. Den har et ganske tungt drag nesten fra første cm.
Jeg kan også melde om at Ryanairs ansatte ikke liker at man stjeler stolen deres for at en gammel dame med dårlige knær skal få ha noe å sitte på mens man venter på å få gå ut til flyet. Jeg sa at de snart ville få se en helt ekte norsk viking gå berserk hvis de ikke skjerpet seg. Jeg kan også fortelle at det er ganske vanskelig å fly et Ryanair-fly med håndjern på...
What we do in life, echoes in eternity.
-
- Master bowyer
- Sted: Trautskogen
Re: Bickerstaffe
..Veldedighet lønner seg nok ikke... I denne kapitalstyrte verden er det egoisme og kald, kynisk oppførsel som lønner seg...
-Godeste bickerstaffe har etterhvert lirket ut noen bemerkninger og meninger om buer ikke alle andre buemakere er enige om. Tenk bare å tørre å rakke ned på barlind i England... Blir som å dra til Begen å si at Brann stinker, eller til Roma for å for å overbevise paven om at all religion er en byrde for menneskeheta.
-Godeste bickerstaffe har etterhvert lirket ut noen bemerkninger og meninger om buer ikke alle andre buemakere er enige om. Tenk bare å tørre å rakke ned på barlind i England... Blir som å dra til Begen å si at Brann stinker, eller til Roma for å for å overbevise paven om at all religion er en byrde for menneskeheta.
Jeg må si at buene jeg så og prøvde, var svært gode. Så han kan det han driver med. Men hva skal man egentlig si når Pip påstår at mine norrøne forfedre ikke brukte bue til jakt om vinteren, fordi buene brakk i kulden? Det blir litt håpløst.
Barlindemnene jeg kjøpte, ble for øvrig ikke så billige som jeg hadde håpet. Hvis jeg ikke skal gå i underskudd, kommer de på 2060 per stk. Med den prisen har jeg delt utgiftene på fem (en bue og fire emner). Dette er dyrere enn jeg forespeilet deg, så jeg har full forståelse hvis du ikke ønsker å kjøpe dem. Da får jeg heller spare dem til jeg blir kompetent nok til å lage buer ut av dem selv.
Barlindemnene jeg kjøpte, ble for øvrig ikke så billige som jeg hadde håpet. Hvis jeg ikke skal gå i underskudd, kommer de på 2060 per stk. Med den prisen har jeg delt utgiftene på fem (en bue og fire emner). Dette er dyrere enn jeg forespeilet deg, så jeg har full forståelse hvis du ikke ønsker å kjøpe dem. Da får jeg heller spare dem til jeg blir kompetent nok til å lage buer ut av dem selv.
Tror jeg skal vente litt med barlind. Jeg hører på Kviljo og gjør som han sier. "Lag hundre buer i ask og annet egnet materiale før du bryner deg på barlind som jo er et krevende treslag å jobbe med". Eksentriske engelskmenn må man regne med her i verden. De er jo egentlig skvær gærne der borte på køllaholmen. Ikke kan de lage biler, det meste er irriterende tungvint, og de velger å kjøre på feil side av veien.
Men det aller verste er at de snakker drit om Einar Tambarskjelve og kameratene hans. Vi burde egentlig fortelle dem hvor langbuen kommer ifra. Den er for faen ikke engelsk.
Dessuten så har ikke britene greie på kulde.
Hva jeg mener om Ryan air lar seg ikke gjengi her. Det mest arrogante drittselskapet jeg noen gang har flydd med. 1000,- i gebyr for å rette opp feil på navn på en billett. Ikke har de vekslepenger når du bestiller en kaffe. Og det gjør de faen meg med vilje. Det er jeg sikker på. Endelig har Norwegian etablert seg på Torp.
Ha en god dag.
8)

Hva jeg mener om Ryan air lar seg ikke gjengi her. Det mest arrogante drittselskapet jeg noen gang har flydd med. 1000,- i gebyr for å rette opp feil på navn på en billett. Ikke har de vekslepenger når du bestiller en kaffe. Og det gjør de faen meg med vilje. Det er jeg sikker på. Endelig har Norwegian etablert seg på Torp.
Ha en god dag.
8)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
his name was Robin Hood
-
- Master bowyer
- Sted: Trautskogen
..Heldigvis fins det bra folk der også. -De samles i Batsford hver vår. Der får man et meget godt inntrykk av Råbbin Hudds etterkommere.
Det skal forresten sies at det er mange der som er meget sikre på at vikingene "lærte" Engelskmenn en hel del om buer, men det er i de bueopplyste kretser. Anbefaler å lese secrets of the English war bow, der er det mye godord om vikinger og vikingbuer.
Det skal forresten sies at det er mange der som er meget sikre på at vikingene "lærte" Engelskmenn en hel del om buer, men det er i de bueopplyste kretser. Anbefaler å lese secrets of the English war bow, der er det mye godord om vikinger og vikingbuer.
He he. Det er mye bra i England. Jeg er ingen engelskhater.
Jeg tror jeg må bli med til krigsbuemiljøet en gang. Kom ikke de første langbueskytterne fra køllaholmen fra Wales. Deretter spredte det seg mot kanalen. De gjorde rent bord mellom 1350 og 1550. Men før det var det nok vikingene ja. 

his name was Robin Hood
his name was Robin Hood
Hvis jeg skal være litt taktfull og uttale meg på en nøktern måte, vil jeg si at det urbane England har utviklet en forj-vlig møkkakultur dominert av fastfood, søppel-tv og fulltatoverte drittunger i alle aldre som tiltaler deg med "Oy!". Hvis jeg skal være taktfull, altså.
Det England jeg elsker, finner man heldigvis fortsatt på landsbygda.
Det England jeg elsker, finner man heldigvis fortsatt på landsbygda.
Og som det sto over, engelskmenn har ikke greie på kulde. Jeg hadde følgende samtale med fjortisen som satt i skranken hos Avis da jeg landet og oppdaget at det lå snø på bakken:
Jeg: Winter tires on the car? Any chance of that?
Avis: We have all year tires on all our cars.
Jeg: All year tires? Really?
Avis: All year tires.
Jeg: I think you should have had winter tires in this weather. I don't think I have ever heard of such a thing as all year tires. I may be wrong, but I think you've actually got ordinary summer tires on your cars.
Avis: Do you not want the car?
Jeg: Yes, maybe I should walk? It's only 100 miles or so.
Avis: Blablabla.
Jeg: Ok, just give me the keys. Treskalle.
Avis: Theskaje?
Jeg: It means "thank you" in Norwegian.
Avis: OK. Here you go, the keys.
Jeg: Thank you, treskalle.
(Det med treskalle fant jeg bare på nå. Kanskje på tide å reise seg og gjøre noe fornuftig.)
Jeg: Winter tires on the car? Any chance of that?
Avis: We have all year tires on all our cars.
Jeg: All year tires? Really?
Avis: All year tires.
Jeg: I think you should have had winter tires in this weather. I don't think I have ever heard of such a thing as all year tires. I may be wrong, but I think you've actually got ordinary summer tires on your cars.
Avis: Do you not want the car?
Jeg: Yes, maybe I should walk? It's only 100 miles or so.
Avis: Blablabla.
Jeg: Ok, just give me the keys. Treskalle.
Avis: Theskaje?
Jeg: It means "thank you" in Norwegian.
Avis: OK. Here you go, the keys.
Jeg: Thank you, treskalle.
(Det med treskalle fant jeg bare på nå. Kanskje på tide å reise seg og gjøre noe fornuftig.)

Fulltatoverte drittunger? Beste jeg har hørt på lenge.

his name was Robin Hood
his name was Robin Hood