Liming før tørking
Moderator: GreenMan
Liming før tørking
Jeg har mulighet til å kappe ned noe ask, og hadde tenkt å la stokken ligge og tørke i et par år på mitt kontor. Jeg vet at man skal lime der stokken er kappet. Men hva slags lim er best å bruke?
What we do in life, echoes in eternity.
Re: Liming før tørking
Det er helt unødvendig å vente flere år. Kløyv stokken i to eller 4 alt etter hvor mange buer det kan bli av den, og så tar du lim på endene. Du kan også grovforme buen med en gang og så tørke den .Da er den tørr etter noen uker.
Bør den kløyves med øks/meisel, eller med sag? (Jeg spør fordi jeg ikke har laget bue helt fra scratch før, og jeg vil ikke ødelegge bueemnet...)
Vis du har tilgang på båndsag bruk den. Vis ikke kan du gjør det tradisjonelt og bruke øks og kiler. 

Takk for rådene! Da er det bare å hente øksen og liste seg ut til naboen en mørk og stille natt ...
Neida, det dreier seg om noen trær som må ryddes litt i på et sted der jeg ferierte som barn. Så det blir jo litt spesielt å ha en bue laget av et tre jeg så gro opp som barn...

Ja det er da litt kult 

Hvis du kløyver med øks så følger splitten fibersvingningene i veden, bruker du sag så gjør den ikke det. Det gjør at du fort kan "sage bort" propellvekst, og dermed kutte over fibrene i veden. I treslag som er gode i strekk, som f.eks. hassel og ask, kan du klare deg, men i f.eks. bresk o.l så er sjangsen for explofadese temmelig stor 

Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
-
- Master bowyer
- Sted: Trautskogen
Ask er så lett å kløyve at det går fortere enn bandsag. Den er kløyva før du rekker å stikke inn kontakta i bandsaga 

Og noen kuldegrader på aska, så flyr den fra hverandre bare ved synet av øksa! 

Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.