Historisk dobbeltbue
Moderator: GreenMan
Historisk dobbeltbue
Ja, som dere vet finner jeg på mye rart... denne bygde jeg etter muntlig beskrivelse fra en kamerat, han hadde sett et innslag på Discovery channel om forhistoriske våpen. Hvis jeg ikke husker feil, hadde de funnet en slags tegning i en hule eller noe, i Vietnam. De mente denne buen ble laget fordi de trengte en kort, men effektiv bue når de jaktet i skogen ! I programmet hadde de visst laget en modell, der buene enkeltvis skjøt 12 meter, og i par 20 meter... Uansett, dette var for interessant til å la være ! Man holder den som et gevær, og spenner opp ved å trekke pila mot den andre buen. Da spennes begge buene samtidig, og man får dobbelt trekklengde 8) Jeg har ikke målt med kronograf enda, men det blir skikkelig fart på pila !!!! Jeg skal komme tilbake med kronografmålinger.
Re: Historisk dobbeltbue
Er det muligå filme skyting? KULT
-
- Master bowyer
- Sted: Trautskogen
hmmm.. Noe å tennke på til lengdeskytinga..?
hmmmm 2x 200# på 15"`????nidrinr skrev:hmmm.. Noe å tennke på til lengdeskytinga..?
DU ER GAL
Hvordan har du lagd nokkene på den fremste buen? Borra hull?
Ventet på det spørsmålet, ja Vurderte hull, men filte spor skrått
Tøff! Minner om noe penobscot/micmac indianerene kunne ha finni på!
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
gleder meg til å se filmen.
den type buer er jo litt inspirerende... så et bilde i en historiebok en gang. helt lik bue, men de kalte det for en kinesisk armbrøst.
den type buer er jo litt inspirerende... så et bilde i en historiebok en gang. helt lik bue, men de kalte det for en kinesisk armbrøst.
Det var interessant ! Ja, de fleste tanker har vel vært tenkt før...
Før jeg kan si noe mer om effektiviteten på denne buen, må jeg lage en ny streng : ett av problemene er friksjon mellom streng og nokk i fremste bue. Dette er verst under opptrekk, i skuddet går det bedre. Men den strengen jeg har er tvunnet, og det gir for mye friksjon. Har funnet frem uvokset, syntetisk tråd og skal lage en uten tvinn. Så skal jeg prøve lengde skudd !! Blir moro
Før jeg kan si noe mer om effektiviteten på denne buen, må jeg lage en ny streng : ett av problemene er friksjon mellom streng og nokk i fremste bue. Dette er verst under opptrekk, i skuddet går det bedre. Men den strengen jeg har er tvunnet, og det gir for mye friksjon. Har funnet frem uvokset, syntetisk tråd og skal lage en uten tvinn. Så skal jeg prøve lengde skudd !! Blir moro
Så ut som ett spennende prosjekt
I TBB nummeretellerannet, er det bilde av et flightprosjekt med 2 buer. Men de er koblet sammen på en annen måte. Forskjellen er at der slipper du friksjonen i bue nr.1.
Bakdelen er at du må ha 2 buer som er godt samstemte i ytelser. Strengene er koblet sammen
med en felles streng.
Bakdelen er at du må ha 2 buer som er godt samstemte i ytelser. Strengene er koblet sammen
med en felles streng.
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
.....dette er vel forløperen til compound he-he
For å få mindre friksjon i nockene framme så kan du jo belegge hullet med noe glatt som plastikk?
Plastikk fungerer nok ikke. det er ikke hardt nok og dessuten tåler det ikke så høy varme. Og varme er jo et av resultatene når man gnir to flater mot hverandre med høyt press. Nei, jeg tror heller på elghorn eller kanskje stein..... Andre forslag ?
ja du har et poeng bruk samme svin dyre gummi som de bruker i munnstykkene i klarinetter det er sykt hart og tålervarme men som sagt er svin dyr burk heller bein eller horn, perlemor ? haha nei ikke perlemor det sprekker under trykk men ser fancy ut haha bruk elg horn