bøye buer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
laurits
Nybegynner

bøye buer

Legg inn av laurits »

jeg har laget en flatbue i ask som jeg har fuktet og lagt den i press i en buet form. er det noen som vet hvor lang tid det tar før jeg kan ta den ut av formen og den vil beholde bøyen.
Moen
Mester
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: bøye buer

Legg inn av Moen »

Regner med du mener damp, for å plaske på litt vann, bøye og tørke funker ikke i det hele tatt. Da vil buen gå tilbake til opprinnelig form straks den er ute av jiggen. Noe annet blir det hvis du har tørket et rått emne i en form, eller dampet emne. Da holder den seg adskillig bedre :wink:
Brukeravatar
Christian
Mester
Sted: Vestby

Legg inn av Christian »

Fuktet? Press? Bøyd form?..

Hvor stor er planken? Tjukk/lang? Hvordan fukta du den? Spruta litt vann på'n eller kokte du hele planken? Hvor mye bøy har du i formen? Bilder hadde vært kjekt :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
laurits
Nybegynner

Legg inn av laurits »

Buen er en 165cm lang flatbue. Jeg helte kokende vann på buen og satt den i en form som er 60 cm lang og 12cm tykk på midten. Men buen bøyde seg bare seg tilbake når jeg satt strengen på. Må jeg koke hele buen? og trenger jeg en tykkere form?
Brukeravatar
Christian
Mester
Sted: Vestby

Legg inn av Christian »

Å helle vann på bua vil ikke gi varme langt nok inn i veden til å gjøre den formbar. Enten bør du lage et rør som du kan dampe hele bua i, eller så kan du lage er form som gjør at du kan spenne den fast og varme den med varmluftpistol.

hvor mye bøy prøver du å gi bua forresten?
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Svar