Nytt spørsmål fra meg.
Hornnocker og nockforsterkninger. Finnes det beskrivelser ang dette på forumet? Hornnockene har jeg ikke fått ennå. Lurer på hvordan man fester de til buen. Det kan vi komme tilbake til, men nockforsterkninger ser interessant ut. Man limer på en bit av et annet treslag,-ikke sant? og pusser og pusser og filer et hakk. Er det noe man gjør på laminerte buer og buer laget av plank, eller er det helt ok å gjøre det på naturbuer. Tenker på at man helst ikke skal røre den ytterste årringen. Man må jo pusse det plant for å få limt.
Nocker og nockforsterkninger
Moderator: GreenMan
Nocker og nockforsterkninger
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
his name was Robin Hood
Re: Nocker og nockforsterkninger
Det er mange måter å løse problemet på. Om du pusser tuppene flate på skrå, limer på horn eller tre, gjør ingen ting. Forsterkningen er med på å holde buen sammen. Jeg bruker den metoden som faller meg inn der og da. På laminerte buer er det greit å bare slenge de på den allerede flate buetuppen som her. Kjapt, enkelt og greit... PS! Jeg filer ALLTID sporet på sidene FØR jeg limer på forsterkning. Hvorfor vet jeg egentlig ikke, sikkert bare noe jeg har sett andre gjør. Men det gjør resten av file og pussearbeidet lettere...synes jeg. Mangler du fil/rasp, selger Jørn Jensen en knallbra minirasp til under hundrelappen. 85,- for å være nøyaktig. Anbefales! Jeg bruker også Locktite Superlim fra Clas Ohlson på hver eneste forsterkning. (Utenom horn nockene)
På en annen bue kan jeg finne på å pusse tuppene ganske skrå. Denne buen er på gode 110#, og både tupper og både bue og jeg lever enda
ELB med riktige nocker (jeg regner med det er slike du mener når du skriver horn nocker?) pusser jeg tuppene som en blyant. Hvis du ikke vet vinkelen inne nockene, vil jeg anbefale deg å prøve deg frem med f eks kosteskaft som du pusser og prøver nockene på. Når spissen er rimelig tight, har jeg epoxy NED I nockene, ikke på tuppene! Da slipper du luft som fanges nede i de, og de vil heller ikke poppe av. Samme irriterende greia som skjer når du sauser inn pilskaftet og trer på spissen etterpå... Fårstått? Etter min mening, er disse de aller fineste nockene..og med et par runder med polerskiva blir det ekstra "nais"
Her ser du sånn ca hvordan tuppene ser ut inne nocken.
På en annen bue kan jeg finne på å pusse tuppene ganske skrå. Denne buen er på gode 110#, og både tupper og både bue og jeg lever enda
ELB med riktige nocker (jeg regner med det er slike du mener når du skriver horn nocker?) pusser jeg tuppene som en blyant. Hvis du ikke vet vinkelen inne nockene, vil jeg anbefale deg å prøve deg frem med f eks kosteskaft som du pusser og prøver nockene på. Når spissen er rimelig tight, har jeg epoxy NED I nockene, ikke på tuppene! Da slipper du luft som fanges nede i de, og de vil heller ikke poppe av. Samme irriterende greia som skjer når du sauser inn pilskaftet og trer på spissen etterpå... Fårstått? Etter min mening, er disse de aller fineste nockene..og med et par runder med polerskiva blir det ekstra "nais"
Her ser du sånn ca hvordan tuppene ser ut inne nocken.
-Frode
Norwegian Warbows
Norwegian Warbows
Flotte og flotte bilder. Skal ha slike nocker på den engelske langbuen min. Dobbeltsporet er p.g.a oppstrenger ikke sant? Da er det dobbeltspor på begge nockene? Ikke sant? Har prøvd å se etter raspa på jørn jensens sider, men det er mulig jeg må kjøre dit? Tar det ved leilighet. Skal til Hedemark og hente et almeemne nå etter 17. mai så da kan jeg svinge innom. Takk for tipsene.
his name was Robin Hood
his name was Robin Hood
Klikk på "sortiment" og "Verktøy". Raspa ligger nest nederst på side 3.
Jeg har dobbelt nockspor, ja. Du ser de nederst på siden her
Jeg har dobbelt nockspor, ja. Du ser de nederst på siden her
-Frode
Norwegian Warbows
Norwegian Warbows
Hei
Takk for svar og fine bilder. Det er søttas mai i morra og det er rimelig hektisk her med bunader som skal gåes over og skjorter som skal strykes. Dagen har likevel gått med til å skrelle 5 bueemner for bark. Skeive og fine, så det blir nok buer med karakter. De er skeive på en riktig måte, så jeg tror de skal bli bra. 3 askeemner, ett rogneemne og et i pultwood. Rogneemnet har mørk kjerneved og er veldig oransjeaktig. Kanskje det ikke er rogn? Synes absolutt at bladene så ut som rogn. Gudene vet hva det er. Morro blire lell.
Takk for svar og fine bilder. Det er søttas mai i morra og det er rimelig hektisk her med bunader som skal gåes over og skjorter som skal strykes. Dagen har likevel gått med til å skrelle 5 bueemner for bark. Skeive og fine, så det blir nok buer med karakter. De er skeive på en riktig måte, så jeg tror de skal bli bra. 3 askeemner, ett rogneemne og et i pultwood. Rogneemnet har mørk kjerneved og er veldig oransjeaktig. Kanskje det ikke er rogn? Synes absolutt at bladene så ut som rogn. Gudene vet hva det er. Morro blire lell.
his name was Robin Hood
his name was Robin Hood
Moen har jo forklart ganske inngående dette med hornnocker, i dette innlegget. Hva man glemmer........sorry
his name was Robin Hood
his name was Robin Hood