laminering
Moderator: GreenMan
laminering
hei igjen. er det noen som kan gi meg et lynkurs i laminering? jeg kan trenge å laminere noen av buene jeg lager senere.
veldig fint om noen kan skrive noe om det.
på forhånd takk.
veldig fint om noen kan skrive noe om det.
på forhånd takk.
Re: laminering
Det var et stort spørsmål ! mener du å lage ferdig en bue og så backe den etterpå ? Eller mener du å lime flere tynne lag med forskjellige treslag sammen, for så å lage bue av det ? Eller tovedbue, som samene brukte ? Oddbjørn og Moen er i alle fall erfarne med å lage flerlags laminerte buer. Sikkert flere andre også.
Vil du lage recurvebue, for eksempel ? Kledd med glassfiber ? Eller snakker du om kun overflatebehandling og limtype / teknikker ?Laminering dekker et stort område, så det er nok en fordel om du kan si noe om hva slegs bue du vil lage og hvilke tresorter du har til rådighet m.m. Og hva du har av maskiner, ikke¨minst.
Vil du lage recurvebue, for eksempel ? Kledd med glassfiber ? Eller snakker du om kun overflatebehandling og limtype / teknikker ?Laminering dekker et stort område, så det er nok en fordel om du kan si noe om hva slegs bue du vil lage og hvilke tresorter du har til rådighet m.m. Og hva du har av maskiner, ikke¨minst.
Den var ikke lett å svare kjapt på... Ta en titt på tråden til Ken, Kviljo, Griffin, Oddbjørn... Der er det mye vettugt stoff om laminering. Eller søk litt rundt på forumet. På tråden min handler det mest om laminering med glassfiber..øhhmm..sorry..vinstraku 

-Frode
Norwegian Warbows
Norwegian Warbows
må prøve litt ''vinstraku'' først.
Ikke for å være vrien, men ikke kast bort masse penger på grisedyre laminater og glass. Lær først å laminere to forskjellige tresorter til hverandre. Å lime sammen to lister klarer alle...å lage en bue ut av det, byr på noe mer. Skal du kjøpe laminater og glassfiber, koster det deg ca 1300.- Da kommer grep og lim uten på der igjen...Jacob97 skrev:må prøve litt ''vinstraku'' først.
-Frode
Norwegian Warbows
Norwegian Warbows
da holder jeg meg til buer uten glass.
Vaskelister i ask og eik fra byggmaker! Da kan du leike deg med reflex deflex, perry reflex o.l og fortsatt ha penger til piler
men husk at du trenger et sted å lime de sammen. Den første laminasjonsbueforsøket mitt blei limt sammen, surra fast med splitta sykkelslange og stilt i et hjørne, ikke gjør det...

men husk at du trenger et sted å lime de sammen. Den første laminasjonsbueforsøket mitt blei limt sammen, surra fast med splitta sykkelslange og stilt i et hjørne, ikke gjør det...

Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Sykkelslangetrikset er noe jeg fortsatt bruker på en del buer. To lister limt med vanlig trelim, surret med sykkelslanger kan du forme akkurat slik du ønsker. (Surrer du på matfolie/gladpak slipper du limsøl på slangene, og de kan brukes mange ganger) Formen kan du lage så simpel du vil. Jeg gjør som på bildet. Hvis du ser buen i alt rotet dah..

Eneste jeg ikke liker, er at grepet ikke blir liggende under trevirke, så jeg har en tendens til å gjøre det litt vanskeligere og limer på et laminat til etter at grepet er limt på. Hvis du gjør slik, må du være ûbernøye med at grepet går ut til ingenting. Ellers vil du få synlige limfuger. Bruker du epoxy, går det greit med litt fuge, men med trelim er det ikke rom for fuger.

Slik ble den til slutt. Flott og blank..helt til svogeren kom innom fabrikken. Han tok resolutt opp buen, sa: Tøft! Og dro den rett av..
Jeg rakk da noen prøveskudd..

Eneste jeg ikke liker, er at grepet ikke blir liggende under trevirke, så jeg har en tendens til å gjøre det litt vanskeligere og limer på et laminat til etter at grepet er limt på. Hvis du gjør slik, må du være ûbernøye med at grepet går ut til ingenting. Ellers vil du få synlige limfuger. Bruker du epoxy, går det greit med litt fuge, men med trelim er det ikke rom for fuger.

Slik ble den til slutt. Flott og blank..helt til svogeren kom innom fabrikken. Han tok resolutt opp buen, sa: Tøft! Og dro den rett av..

-Frode
Norwegian Warbows
Norwegian Warbows

men ja, sykkelslanger funker kjempefint de! men ikke sett limbua i et hjørne for å tørke, det er en liiiten mulighet for at den vrir seg

Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Søren så irriterende, da ! Den buen så flott ut. Hvorfor knakk den ? Dro han for langt, eller var den ikke herdet ferdig ?
Ellers ser jeg at du har et lager av cola og generalsnus.... da overlever du nok den knekken 8)
Ellers ser jeg at du har et lager av cola og generalsnus.... da overlever du nok den knekken 8)
jeg har okkupert familiens gamle skibod. før ble den brukt til å smøre ski, nå blir den brukt som bueverksted.Christian skrev:men husk at du trenger et sted å lime de sammen. Den første laminasjonsbueforsøket mitt blei limt sammen, surra fast med splitta sykkelslange og stilt i et hjørne, ikke gjør det...
jeg har nettopp hentet inn og formet et kjempefint emne. den var nesten helt rett, uten kvister og lett å forme. eneste ulempen er at jeg ikke vet helt hva slags tre det er.

buen ser ut til å bli en skikkelig langbue. den er 2m og 5cm lang, mens jeg bare er 1,70 et eller annet.
Uten Cola og snus blir det bare tull..Hardwood skrev:Søren så irriterende, da ! Den buen så flott ut. Hvorfor knakk den ? Dro han for langt, eller var den ikke herdet ferdig ?

Mannen har armer lange som på en orangutang

-Frode
Norwegian Warbows
Norwegian Warbows
en bue for de største. 

så det er ingen ulempe at buene er over to meter?
- bueeirik
- Mester
- Sted: Lillehammer
- Kontakt:
Eneste ulempen er vel at den er lang
Buen tåler jo lenger trekklengde vis den er lang. Og vis du syns buen er for svak så kan du også kappe ned buen litt i begge tuppene for å få den sterkere.
MEN det er ikke lett å skyte med en langbue som er 2m i skog! Skaut med en alm krigsbue på 2 meter på vårjakta å det var helt håpløst.. Slo inni alt som heter kvist
Så lange buer passer best utenfor skog og lignende 

MEN det er ikke lett å skyte med en langbue som er 2m i skog! Skaut med en alm krigsbue på 2 meter på vårjakta å det var helt håpløst.. Slo inni alt som heter kvist