Kristtorn som buemateriale
Moderator: GreenMan
Kristtorn som buemateriale
Da er jeg klar til de første testene av kristtorn som buemateriale ! Jeg har på forhånd testet det ut i en flatbue med stående årringer, og den ble ikke spesielt kraftig : 175cm, 28@28". Den fulgte strengen ganske mye, og da prøvde jeg meg med å varme inn recurve i tuppene. Styrken økte med 3 pund, men falt litt igjen ettersom den fulgte strengen enda mer.
Buen er laget av en stokk som bonden hadde liggende til ved. Han trodde den var tørr, men den gang ei : jeg skar den opp og den var fuktig inni til tross for masse sprekker i enden på stokken og lang tid til tørk. Jeg har hatt plankene inne i et par .- tre uker til de ikke mistet mer vekt. Kjørte dem i tykkelseshøvelen og smelte på en håndtakskloss... Veden har fått misfarging så det kan være noe soppangrep på gang. De ferske stokkene jeg sagde opp, holder seg hvite og fine i veden.
Her er eksperimentbuen :
Buen er laget av en stokk som bonden hadde liggende til ved. Han trodde den var tørr, men den gang ei : jeg skar den opp og den var fuktig inni til tross for masse sprekker i enden på stokken og lang tid til tørk. Jeg har hatt plankene inne i et par .- tre uker til de ikke mistet mer vekt. Kjørte dem i tykkelseshøvelen og smelte på en håndtakskloss... Veden har fått misfarging så det kan være noe soppangrep på gang. De ferske stokkene jeg sagde opp, holder seg hvite og fine i veden.
Her er eksperimentbuen :
Re: Kristtorn som buemateriale
Så prøvde jeg med på en "standard bend test". (TBB1) Jeg lagde en prøve på 1/2 ganger 1/2 tomme og 45 cm lang, med liggende årringer, kjerneved.
Her er tallene : 1" - 6 pund - 0 set . 1,5"- 8,5 pund - 2mm set. 2" - 10 pund - 5mm set. 2,5" - 12 pund - 10mm set. 3" - 13 pund - 12mm set.
3,5" - 14 pund - 18mm set. 4" - 15 pund - 22mm set. 4,5" - 16 pund - 1" set. 5" - 17 pund - 1 1/4" set. 5,5" - 17,5 pund - 1,5" set.
6" - 17,5 pund - 1 3/4" set. 6,5" - 17,5 pund - 2" set. 7" - PANG
Prøven tok mye strengefølge, men i motsetning til en prøve av et middels buemateriale som i følge TBB knekker ved 4", så knakk ikke denne før jeg hadde bøyd prøven tre ganger til... hold dere fast: 7 tommer !
For meg ser det ut som om prøven har gitt etter i strekk på ryggsiden. Ingen merker av noe slag på bukside. Her er tallene : 1" - 6 pund - 0 set . 1,5"- 8,5 pund - 2mm set. 2" - 10 pund - 5mm set. 2,5" - 12 pund - 10mm set. 3" - 13 pund - 12mm set.
3,5" - 14 pund - 18mm set. 4" - 15 pund - 22mm set. 4,5" - 16 pund - 1" set. 5" - 17 pund - 1 1/4" set. 5,5" - 17,5 pund - 1,5" set.
6" - 17,5 pund - 1 3/4" set. 6,5" - 17,5 pund - 2" set. 7" - PANG
Dette synes jeg er spennende. Kristtorn er jo tungt, ca. 0,8 g/ccm. Og hardt og veeeldig seigt. Det jeg vil finne ut, er : Hvordan kan vi nytte kristtorn i buer ? Det er tydelig at det har noen uvanlige egenskaper, men det må nok mer testing til. Det jeg leser ut fra denne foreløpige testen, er : Lav bøyestyrke, ekstrem elastisitet. Og kanskje høy kompresjonsstyrke i kjerneved ? Hva tror dere ? Kviljo ? Nidrinr ? Andre ?
Kristtorn er jo et relativt ubeskrevet blad i buesammenheng, såvidt jeg har kunnet se. Ikke så rart ettersom det er hardt som fy, og dermed vanskelig å bearbeide med håndverktøy. Ikke usannsynlig at du driver pionér-virksomhet her, Hardwood. Jeg gleder meg i alle fall til flere resultater fra testene dine.
mvh jamar
mvh jamar
Ja, jeg har ikke funnet noe bueinfo om materialet i alle fall, med unntak av amerikansk kristtorn, som er en annen og lettere art. Det er rett at kristtorn er hardt, men det er faktisk ikke helt ille å jobbe med. Det går bra å høvle, sikle, raspe og pusse. Men båndkniv er verre. Det kommer nok av at veden er vanskelig å spalte ! Fint at du finner det interessant du også ! Flere eksperimenter kommer 

- GreenMan
- Snikende platebein
- Sted: Oslo
- Kontakt:
Hva med en laminat krigsbue med f.eks hickory i rygg. Klarer sikkert en 100 + punder da?
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
"Sann bueskyting er enkel"
Hehe... ja, 100 pund og 160 cm lang, sikkert
Kristtorn kan jo bøyes 75 % lenger enn "normalt".....

-
- Master bowyer
- Sted: Trautskogen
Om den ga etter i strekk først etter 7", og ikke har noen merker etter kompresjon i det hele tatt er jo dette et materiale som i det store og hele tåler mye juling.. Vanskelig å si noe om det før det er utprøvd (jeg er bedre på prøv-og feil enn på tall og tabeller)
Om jeg hadde hatt samma tilgang som du har til kristtorn, ville jeg forsøkt meg på en ELB uten noe varmebehandling, og en med. Så en eller anna flatbue uten varmebehandling, før jeg laga en med grilla buk. Videre ville jeg prøvd meg fram med forskjellige grader av konveks rygg. Til slutt ville jeg se hvor grensa for de forskjellige gikk i forholdet mellom hvor sterk bua blir og hvor mye den følger strengen.
Dette ville selvsagt tatt tid, men etter det vil man kunne gi et utfyllende svar og gode anbefalinger. At du sitter med noen spennende biter treverk er det ingen tvil om
Om jeg hadde hatt samma tilgang som du har til kristtorn, ville jeg forsøkt meg på en ELB uten noe varmebehandling, og en med. Så en eller anna flatbue uten varmebehandling, før jeg laga en med grilla buk. Videre ville jeg prøvd meg fram med forskjellige grader av konveks rygg. Til slutt ville jeg se hvor grensa for de forskjellige gikk i forholdet mellom hvor sterk bua blir og hvor mye den følger strengen.
Dette ville selvsagt tatt tid, men etter det vil man kunne gi et utfyllende svar og gode anbefalinger. At du sitter med noen spennende biter treverk er det ingen tvil om

Godt jobba!
Jeg har heller ikke noen erfaring med denne standard bøyetesten, men det høres jo ut som om den gav noen interessante resultater
Seighet er ofte et resultat av fuktig treverk. - du er sikker på at den var så tørr som den burde være?
Bildet viser helt klart at den har røket i strekk, men det gjør jo så godt som alle treslag om man bare strekker de langt nok. Treprøven "røk" i kompresjon allerede da den begynte å ta permanent bøy vil jeg si. Jeg vet ikke om noe treslag som ryker i strekk før det ryker i kompresjon - det finnes sikkert - men det man er ute etter er treverk som kan bøyes langt nok uten å ryke i strekk, samtidig som det skal kunne bøyes lengst mulig før det begynner å ta permanent bøy.
Siden det uansett ser ut til at det er bra i strekk, tror jeg at jeg vil prøve på en litt stor holmegård (stor til å begynne med, så det er mulighet til å justere den ned underveis om treet skulle ønske det). Ellers er det jo også fristende å tro at det skulle være veldig bra som rygglaminat. Men jeg tror ikke det er så galt i kompresjon heller. Egenvekta alene tyder jo på at det er fornuftig materiale, selv om det finnes treslag som veier mer men overhodet ikke er elastiske.
Jeg har heller ikke noen erfaring med denne standard bøyetesten, men det høres jo ut som om den gav noen interessante resultater

Bildet viser helt klart at den har røket i strekk, men det gjør jo så godt som alle treslag om man bare strekker de langt nok. Treprøven "røk" i kompresjon allerede da den begynte å ta permanent bøy vil jeg si. Jeg vet ikke om noe treslag som ryker i strekk før det ryker i kompresjon - det finnes sikkert - men det man er ute etter er treverk som kan bøyes langt nok uten å ryke i strekk, samtidig som det skal kunne bøyes lengst mulig før det begynner å ta permanent bøy.
Siden det uansett ser ut til at det er bra i strekk, tror jeg at jeg vil prøve på en litt stor holmegård (stor til å begynne med, så det er mulighet til å justere den ned underveis om treet skulle ønske det). Ellers er det jo også fristende å tro at det skulle være veldig bra som rygglaminat. Men jeg tror ikke det er så galt i kompresjon heller. Egenvekta alene tyder jo på at det er fornuftig materiale, selv om det finnes treslag som veier mer men overhodet ikke er elastiske.
Ja nå snakker vi, karer ! Musikk i mine ører
Jeg har ventet spent på hva dere tenker om dette, Nidrinr og Kviljo.
Jeg er enig med deg Nidrinr i at flere forskjellige buer ville gitt tydelige svar. Men jeg liker nå å teste og måle litt først, så jeg kan unngå de verste tabbene i starten.
Varmebehandling er nok aktuelt, ja ! Må prøves.
Kviljo : Yeah, du har en sjette sans din luring 8) ( hvordan kan du tro slikt om meg ????
) Trestykket kunne faktisk ha tørket en dag eller to til, det mistet et gram siste døgnet. Det tørker vanvittig sent ! Måtte bare...... Er snart klar med en drøss srykker til testing. Skal ikke ta helt av da.. men jeg VIL vite hvor styrken og svakhetene ligger. Også i kjerneved kontra yteved. Enig med deg i at det må egne seg som rygglaminat ! Og det du sier om at stykket ga seg i kompresjon da det tok permanant bøy, har jeg også tenkt på. Man ser det bare ikke som sprekker, siden treet nesten er litt gummiaktig. Hvor ellers kan det ha gitt seg ? Ikke i strekk vil jeg tro ?
Fint at dere deler min interesse for dette, skal mate dere med flere tester og data etterhvert

Jeg er enig med deg Nidrinr i at flere forskjellige buer ville gitt tydelige svar. Men jeg liker nå å teste og måle litt først, så jeg kan unngå de verste tabbene i starten.
Varmebehandling er nok aktuelt, ja ! Må prøves.
Kviljo : Yeah, du har en sjette sans din luring 8) ( hvordan kan du tro slikt om meg ????

Fint at dere deler min interesse for dette, skal mate dere med flere tester og data etterhvert

Hardwood, du har ikke tilgang til en fuktmåler? Den ville jo gitt deg ganske konkrete svar! Jeg tror materialet lurer deg med evnen til å holde på fuktigheten. Jeg tror, og understreker tror, at materialet ditt har for høy fuktighet, siden du sier det er seigt og "gummiaktig". Du lurer på hvor treverket tar skade, her tror jeg at når du bender i testen, så flyter sidene på prøven din
utover. Du kan gjøre en test med et viskelær, og se hvordan det oppfører seg i samme situasjon. Du har antagelig fått en strekking/komprimering av fibrene i de dypere lagene, eller i sonen som omtales som "friksjonssonen/nullspenning" (dårlig oversatt etter dårlig hukommelse)
Dette er grunnen til at den tar sett, uten at det synes. Samme effekt får du jo ved dampbøying, hvor du strekker/komprimerer fibrene ved å gjøre treverket plastisk. Dette er en ikkevitenskapelig teori, som bør taes med en stor klype salt!!
utover. Du kan gjøre en test med et viskelær, og se hvordan det oppfører seg i samme situasjon. Du har antagelig fått en strekking/komprimering av fibrene i de dypere lagene, eller i sonen som omtales som "friksjonssonen/nullspenning" (dårlig oversatt etter dårlig hukommelse)
Dette er grunnen til at den tar sett, uten at det synes. Samme effekt får du jo ved dampbøying, hvor du strekker/komprimerer fibrene ved å gjøre treverket plastisk. Dette er en ikkevitenskapelig teori, som bør taes med en stor klype salt!!

Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Bare fortsett med testinga. Vi kommer over og rapper Kristtorna di når vi er sikre på at du har testet nok. og at det duger til kule buer 

-Frode
Norwegian Warbows
Norwegian Warbows
Hehe...
Du har fått kristtornplanken din du Moen, så bare oppfør deg
Testing skal bli !
Grauten : Hm....... godt poeng... kremt. Akkurat det med viskelæret hadde jeg ikke tenkt på. Tok for gitt at stykket var tørt nok for testing, siden den var nådd 0.8 i spesifikk vekt. Tror du kan ha rett i at materialet lurer meg med sin evne til å holde på fuktigheten. Får kjøpe meg en fuktmåler !
Ellers fant jeg dette i TBB : " Samples which take an early set, but bend very far breaking have low compression elasticity but high tension strength. Such wood can be recurved and reflexed with safety." Høres ut som en god beskrivelse på kristtorn. Varmebehandling av buk !!!!

Grauten : Hm....... godt poeng... kremt. Akkurat det med viskelæret hadde jeg ikke tenkt på. Tok for gitt at stykket var tørt nok for testing, siden den var nådd 0.8 i spesifikk vekt. Tror du kan ha rett i at materialet lurer meg med sin evne til å holde på fuktigheten. Får kjøpe meg en fuktmåler !
Ellers fant jeg dette i TBB : " Samples which take an early set, but bend very far breaking have low compression elasticity but high tension strength. Such wood can be recurved and reflexed with safety." Høres ut som en god beskrivelse på kristtorn. Varmebehandling av buk !!!!
Fuktmåler er etter min mening overflødig for buespikking. Som vi prata kort om på NM, måler de jo stort sett bare overflata på det man måler på. Vektmetoden sammen med måling av luftfuktigheten er nok den absolutt sikreste, selv om den tar noe lengre tid.
Hehe.. Har jeg dèt? Takk daDu har fått kristtornplanken din du Moen

-Frode
Norwegian Warbows
Norwegian Warbows