Jeg har i mitt bustete hode allerede tenkt ut et forslag, så får dere kommentere det ut fra egne meninger.
Jeg foreslår at det settes ut 3 påler/flagg. Den første settes mellom 90 og 110 meter. Den neste settes mellom 130 og 160 meter, og den lengst unna settes mellom 180 og 220 meter unna. Poeng måles ved at et tau med løkke og tre knuter legges rundt påla, der piler innafor første knute gir 15 poeng, piler innafor neste knute gir 9 poeng, og piler innafor den knuta som er lengst unna gir 3 poeng. Dette gjelder alle påler. Forskjellen ligger i avstand mellom knutene. Tauet til den nærmeste påla har knuter på 1m, 2m og 4m. Den midterste påla har knuter på 2m, 4m og 8m. Den påla som er lengst unna har knuter på 4m, 8m og 16m.
Akkurat det med avstand mellom knutene bør prøves ut. Min mening er at det bør være en fordel å skyte på den påla som er lengst unna, slik at det blir de som skyter med utstyr som er nærmest historisk riktig til denne måten å skyte på som sitter med en liten fordel på de som ikke stiller med dette. (Som i de andre konkurranseformene. Presisjon vil ikke vinnes like lett med krigsbue som ei bue tilpassa blink, og buer spesialisert til lengdeskyting selvsagt vil ha fordeler under lengdeskytinga.)
-Samtidig vil jeg ikke dette skal bli en klasse kun for spesielt interesserte, men ei klasse der alle kan delta uansett bue, med mulighet for å få poeng.
Kommentarer og innspill ønskes