Lue-along (fra mårkatt til mårhatt)
Lue-along (fra mårkatt til mårhatt)
Her fortsettelsen på sagaen om Ivarlua Jeg var kommet til barbering av somemonn :
Så legger jeg skinnene pels mot pels og starter syingen med skomakersøm.
Jeg bruker smart liten tvinge til å holde stykkene sammen når jeg syr.
Re: Lue-along (fra mårkatt til mårhatt)
Pelsen på dyret vokser litt liggende nedover fra nakke til rygg, og derfor setter jeg stykkene sammen slik at pelsen går samme vei. Da vil ikke sømmen synes etterpå, for pelsen legger seg over den. Når sømmen er ferdig så snur jeg den, børster og vips....
Har lua landet på buemakeren? Da får vi vel se buen til Kviljo under "tilbehør og drakt"
Fin den tvingen du bruker. Er den kjøpt noe sted eller er den hjemmesnekra? Sydde nettopp et par "sove"-votter i kaninskinn til datteren min og skjønner hvorfor jeg plagdes. Hadde gjort seg med en slik.
For meg ser det ut som du syr med skarp nål og ikke bruker syl først. Stemmer det?
Tror Ivar hoder seg varm rundt øra når den lua er ferdig. Fin sak.
mvh jamar
Fin den tvingen du bruker. Er den kjøpt noe sted eller er den hjemmesnekra? Sydde nettopp et par "sove"-votter i kaninskinn til datteren min og skjønner hvorfor jeg plagdes. Hadde gjort seg med en slik.
For meg ser det ut som du syr med skarp nål og ikke bruker syl først. Stemmer det?
Tror Ivar hoder seg varm rundt øra når den lua er ferdig. Fin sak.
mvh jamar
Nei, søren.... jammen har du ret, denne skulle jeg ligget på "tilbehør og drakt"
Takk, tror den blir fin ! Har ikke laget klypa selv. Aner ikke hvor den er kjøpt. Ja, jeg stikker nåla rett inn uten å hulle først.
Hvordan flytter jeg denne tråden enkelt ?
Takk, tror den blir fin ! Har ikke laget klypa selv. Aner ikke hvor den er kjøpt. Ja, jeg stikker nåla rett inn uten å hulle først.
Hvordan flytter jeg denne tråden enkelt ?
- dagsunde
- Master bowyer
- Sted: Arendal
- Kontakt:
Den tvingen liknet veeeldig bå det båtbyggere kaller
en "Norwegian Finger Clamp"...
Se her... litt nede under "The Brenne Clamp":
http://books.google.no/books?id=qVUD70n ... 22&f=false
--
Dag.
en "Norwegian Finger Clamp"...
Se her... litt nede under "The Brenne Clamp":
http://books.google.no/books?id=qVUD70n ... 22&f=false
--
Dag.
--
Dag.
Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Dag.
skyli manngi trúa!
Du roper på moderator GreenMan, så ordner han sikkert den saken.Hardwood skrev:Hvordan flytter jeg denne tråden enkelt ?
mvh jamar
Lua ser meget bra ut ja, artig å få med seg hele prosessen.
Ivar skal nok klare og holde hodet varmt iden der! Men husk at du
bør være litt forsiktig i nærheten av visse jakthunder Ivar, så skal du
se du har et ekslusivt hodeplagg i mange år.
Ivar skal nok klare og holde hodet varmt iden der! Men husk at du
bør være litt forsiktig i nærheten av visse jakthunder Ivar, så skal du
se du har et ekslusivt hodeplagg i mange år.
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
- GreenMan
- Snikende platebein
- Sted: Oslo
- Kontakt:
Og da var tråden flytta. Hadde forresten vært kjempefint hvis du hadde orka å legge ut garvingsprosessen på nytt. Den synes jeg var kjempeinteressant.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
"Sann bueskyting er enkel"
Sjef 8)
Det kommer en liten oppdatering på buen i kveld. Den er ganske "high performance" så jeg håper bare inderlig at den tåler trekket ditt, Hardwood. Ellers får jeg begynne på en ny
Det kommer en liten oppdatering på buen i kveld. Den er ganske "high performance" så jeg håper bare inderlig at den tåler trekket ditt, Hardwood. Ellers får jeg begynne på en ny
Green Man : Takk for hjelpen ! Ja, jeg kan legge ut bildene på nytt. Men ikke enda, er opptatt med å sy
Kviljo : Kult at buen leverer ! Men jeg har endret teknikk gradvis etter den 32 - målingen.... 30 er nok ! Og egentlig er vel 45 pund mer enn nødvendig også. Ikke stress med vekta, det viktigeste for meg er at den ligner funnet og at den er laget av deg 8)
Når det er sagt : håper hatten passer Gøy å lage
Kviljo : Kult at buen leverer ! Men jeg har endret teknikk gradvis etter den 32 - målingen.... 30 er nok ! Og egentlig er vel 45 pund mer enn nødvendig også. Ikke stress med vekta, det viktigeste for meg er at den ligner funnet og at den er laget av deg 8)
Når det er sagt : håper hatten passer Gøy å lage
Dagsunde : Ja du har rett, de tvingene du viser til minner om den jeg bruker. Men min variant er mindre, og beregnet på skinn vil jeg tro. Uansett, stilig nettside... de må jeg vise til bruttern som er båtbygger 8)
Er det en slik du har? Bør ikke være så store utfordringen å lage selv, heller..
-Frode
Norwegian Warbows
Norwegian Warbows
- dagsunde
- Master bowyer
- Sted: Arendal
- Kontakt:
Da bør du sende ham hit: http://www.woodenboatbooks.com/WBB/_Home_.htmlHardwood skrev:Dagsunde : Ja du har rett, de tvingene du viser til minner om den jeg bruker. Men min variant er mindre, og beregnet på skinn vil jeg tro. Uansett, stilig nettside... de må jeg vise til bruttern som er båtbygger 8)
Har flere av de selv, og sitter stadig og blar i dem...
--
Dag.
--
Dag.
skyli manngi trúa!
Dag.
skyli manngi trúa!
Nå har jeg fått på topplokket. Slik ser lua ut, trukket over en treform med hattenummer 61 8) . Det gjenstår å legge inn foring, men det tar jeg med til Moss !Jeg vil gjerne at Ivar skal prøve lua først, i tilfelle den er ørlite trang. Da smører jeg læret med litt glyserol for å gjøre det mykere, og STREKKER i læret for å vide ut bremmen litt før jeg syr på foret. Det tar et par timer, så jeg håper du blir til søndag, Ivar !
Jeg har 9 timers kjøring foran meg, så jeg reiser snart. Vi sees i Moss !
Jeg har 9 timers kjøring foran meg, så jeg reiser snart. Vi sees i Moss !
...eh.. og her er bildet !