Smidde greier
Moderator: GreenMan
Smidde greier
Har smidd noen greier nå jeg tenkte jeg skulle vise fram...
Dette er en kniv lagd av ei sparkmeie og er herda med "spesial leire" på baksiden for å gjøre kniven mer fleksibel, dette førte også til at den kurver seg oppover. var så heldig at jeg fikk noe avkapp fra Eirik jeg brukte til skaft og slire også. Den er av Valnøtt, Kirsebær, ett eller annet stabilisert tre jeg kjøpte en gang og reinsyr horn med skrimshaw mønster på. Kommer garantert til å lage fler slike, men det er utrolig mye håndpolering på slike kniver!
Et uferdig spyd... kommert til å poste bilde av det når det er ferdi. er av bløtt jern og skal bli et kastepyd.
Dette er en kniv lagd av ei sparkmeie og er herda med "spesial leire" på baksiden for å gjøre kniven mer fleksibel, dette førte også til at den kurver seg oppover. var så heldig at jeg fikk noe avkapp fra Eirik jeg brukte til skaft og slire også. Den er av Valnøtt, Kirsebær, ett eller annet stabilisert tre jeg kjøpte en gang og reinsyr horn med skrimshaw mønster på. Kommer garantert til å lage fler slike, men det er utrolig mye håndpolering på slike kniver!
Et uferdig spyd... kommert til å poste bilde av det når det er ferdi. er av bløtt jern og skal bli et kastepyd.
- bueeirik
- Mester
- Sted: Lillehammer
- Kontakt:
Re: Smidde greier
Den kniven har jeg fått sant? Jævlig fin!
Skal nok desverre ha den selv Men jeg kan selvsagt lage på bestilling.bueeirik skrev:Den kniven har jeg fått sant? Jævlig fin!
Kult! Slira var spesielt grom
Gleder meg til å se spydspissen når den er ferdig. Det står respekt av slik smiing. Ikke lett å få til verken falen eller den langsgående ryggen på selve spissen. Har du vurdert å lage ei senke for å lage ryggen?
Gleder meg til å se spydspissen når den er ferdig. Det står respekt av slik smiing. Ikke lett å få til verken falen eller den langsgående ryggen på selve spissen. Har du vurdert å lage ei senke for å lage ryggen?
har aldri tenkt på å bruke senkeværktøy... er vel endel raskere sikkert, men om du bruker en avrundet hammer og legger emnet litt skrått så er det ikke så mye arbeid uansett
men prøv mykt jern ( f.eks. sag striper ut av jern rør og bruk det. OBS! slip av all galvanisering før du begynner å smi) og husk at ambolten smir like mye som hammeren for hvert slag så det gjelder å finne den rette vinkelen å holde emnet i.
men prøv mykt jern ( f.eks. sag striper ut av jern rør og bruk det. OBS! slip av all galvanisering før du begynner å smi) og husk at ambolten smir like mye som hammeren for hvert slag så det gjelder å finne den rette vinkelen å holde emnet i.
- bueeirik
- Mester
- Sted: Lillehammer
- Kontakt:
Det hadde aldri godt vis du ikke haddde fått avkapp av meg
Takk og takk Blir lite ute smiing nå for tiden siden det holder seg stabilt under -28 grader... men jeg er med på et smed kurs der vi smir innendørs så spissen blir nok ferdig i kveld en gang. Gleder meg egentlig til snøen forsvinner nå slik at jeg får smidd lit mer hjemme. blir vel alt fra sverd til drakniver og økser til våren
-
- Master bowyer
- Sted: Trautskogen
..Enda en grunn til å glede seg til jaktturene på Vinstra nå, så man får sett hva det er du banker i hop. Du får si fra om du er interessert i gammalt metall.
er interessert i det meste jeg... i allefall så lenge det er i passelige dimensjoner.
-
- Master bowyer
- Sted: Trautskogen
Skal se hva jeg kan raske sammen her og der.
Bedre at du får det enn at det ligger og ruster..
Bedre at du får det enn at det ligger og ruster..
Blir morsomt å se hva det går an å få til. får smi noe fint til deg som takk da.
Da var spydet ferdig...
her vist sammen med "jakt" spydet jeg smidde tideligere.
Spissen er utrolig tynn og lett (140 gram) kaldhamret og filt egg
her vist sammen med "jakt" spydet jeg smidde tideligere.
Spissen er utrolig tynn og lett (140 gram) kaldhamret og filt egg
Pent arbeide! Det er ikke gjort i ei håndvending det der.
Keep 'em coming! Artig å se
Keep 'em coming! Artig å se
ble nokså fornøyd selv, men da den er så tynn som den er så har den sikkert lett for å bøye seg. er egentlig usikker på om dette har noe å si siden jeg ble fortalt av en smed at kastespydene var nokså myke slik at de skulle bøye seg ved falen når de traff skjold. dette var egentlig nokså smart siden spydet ble sittende fast i skjoldet og det bøyde seg slik at skjoldet ble ubrukelig og spydet kunne ikke kastes tilbake.