Jeg skaffet meg skulderproblemer med slike øvelser...
Are har nok rett i det han sier, jeg har ikke mye greie på dette, det er også intuitivt at en må bruke fart og moment og få hjelp av det. JEg vil legge til et par ting
- Det er noen små muskler og sener som stabiliserer skulderleddet, de går rett til h.. om en belaster de feil eller ikke trener de opp nokså langsomt, iallefall over måneder, eller i det minste skyter få skudd med den tunge buen. Selv starte tjeg med mengdeskyting @70# og gikk til h.., en stund senere greide jeg det samme med en hjulbue og måtte skyte venstre,eller med en 25#er i flere måneder, rablende idiot
Det fins bøker, "Archery Anatomy", og forsåvidt "Precision Archery", som forklarer dette godt og som viser hva en absolutt IKKE må gjøre - samt at de har enkle skulderøvelser for å unngå skader
- Are kaller musklene som skal dra opp bua for skuldermuskler, det er feil. De er ryggmuskler, et av de helt store triksene for å skyte presist er å bruke disse, og bruke dem symmetrisk. Noen er heldige og gjør dette automatisk

Et tegne på at du ikke gjør det er når strengen stryker brystkassa på v. side. Da holder ikke v. ryggmuskler v. skulder nok ned og bak, men skulderen skyter fram og opp - veldig vanlig å se på begynnere som skyter med littegrann for tunge buer.
Også, når du begynner å skyte til v. , eller spre vilt sideveis med den tunge bua di, da er den
for tung for disse musklene
- Disse musklene (mellom skulderbladene) skal brukes mest mulig med
alle buer.
Uansett, vær forsiktig - det nok av bueskyttere med skulderproblemer allerede. Selv har jeg ingen problemer med å skyte med 40-60# buer nå, (skyter dårligere med 60#...), og før gikk 90# greit dog helt uten presisjon utover å treffe ei 60cm skive @ 18m, prøver jeg rundt 75# nå, så er det så vondt i skuldra at jeg ikke tør - selvom jeg godt klarer det styrkemessig...
Helt OT
Det rare er at jeg ikke har skutt så lite med bue på minst 6-7 år som jeg gjør nå - og jeg har aldri skutt så godt?
K