Delaminerte recurvelemmer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Sted: Sande i Sunnfjord

Delaminerte recurvelemmer

Legg inn av Hardwood »

En stakkars recurvegutt her har fått ødelagt ett av de nye lemmene på recurven sin. Han hadde skutt i regn og pakket buen ned. Neste gang sprakk det. Det er glassfiber med tre i kjernen. Kun en 15 cm lang åpning midt på. Spørsmålet er : Hva bør jeg lime dette med ? Har lagt lemmet til tørk i stua. Trelim og høyt press ? Epoxy og varme ? Tåler limet stresset i et slikt materiale ? Dette er nytt for meg, selv om det ser ut til å være lett å lime. Håper på tips fra dere !
Hilsen Hardwood, bowyer in the making :mrgreen:
Moen
Mester
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Delaminerte recurvelemmer

Legg inn av Moen »

Å få epoxy inni der er komplett umulig. Ikke ville jeg prøvd det heller. Varme hadde jeg også vært veldig forsiktig med. Og forsøke å pirke lim inni, er også en dårlig ide. Eneste jeg da kunne vært truende til å prøvd, var CA. Er delamineringen i bøyen, så gjelder det å putte inn lim, og få det i riktig posisjon strax! Det samme gjelder jo forsåvidt uansett hvor sprekken er... Vet ett par tilfeller har jeg forsøkt å lime slike skader...uten hell. Men det skal også nevnes at jeg brukte acetontynnet epoxy. Men en annen ting er at om lemmene er nye, uten skader på sidene, ville jeg kanskje tro at det lukter litt reklamasjon. Merkelig om de leveres uten noen form for overflatebehandlig..mener nå jeg, da. Men fortsatt er det slik at jeg tar av og til feil :wink:
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer

Legg inn av Hardwood »

Hm.. såpass vanskelig altså ? Lemmene har han kjøpt brukt, de ser godt brukt ut. Sprekken er mest i området med bare liten bøy. Er tynt lag med lakk på. Tror jeg skal klare å få epoxy inni, verdt et forsøk ? Hva med surringer ? Det er vel ikke akkurat "hysterisk" riktig... :lol:
Brukeravatar
Brage
Mester
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av Brage »

Gi den stakkars gutten en langbue!!
MartiN
Moen
Mester
Kontakt:

Legg inn av Moen »

Skaff aceton og tynn ut epoxyen en god del. Da har du i alle fall en liten sjanse til å få nok inni lemmen. Lag en form som er lik den andre lemmen, klem i lim, press.. Husk bare gladpack på forma :wink: Går det ått skogen, kan du jo alltids gjøre som Brage skriver.. Spikke, spikke...
nilstor
Mester
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Dersom du greier å tynne ut epoxyen tistrekkelig, kan du prøve å fylle den i en injeksjonssprøyte. Nåla bør ikke være for tynn (nei, apoteket har ikke krav på å få vite hva du skal bruke sprøyta til!).

Dersom det bare er treverket i buebeinet som er sprukket, er det like bra å bruke vanlig snekkerlim, som gjerne kan tynnes litt med vann. Dersom liminga lykkes, er det uansett lurt å legge en stram surring av f. eks. fiskesnøre nr. 40 - 60 som gis noen strøk lakk.
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Moen
Mester
Kontakt:

Legg inn av Moen »

Jeg hadde ikke turt å bruke trelim. Hvis en har flater med epoxy inne i lemmen, noe som er høyst sannsynlig, vil ikke limet hefte godt nok. Limer du med West System epoxy, så er den rimelig tynn fra før, og hvis du tynner den litt til, skulle den gå greit gjennom en kanyle.
Stikk på apoteket og kjøp noen sprøyter.. Får du spørsmål, kan du bare si at du skal sette ett par epoxy-injeksjoner..på noe.. :D
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer

Legg inn av Hardwood »

Takk, karer ! Da kjører jeg på ! Fruen skal til byn i kveld, og hun er sykepleier så det går nok greit å kjøpe sprøyter... :mrgreen:
Og... JA ! Han burde fått seg en langbue.... skal nok få has på´n 8)
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer

Legg inn av Hardwood »

Her er rapport fra limingen : Jeg bøyde lemmet forsiktig feil vei slik at åpningen ble videre, og da fikk jeg epoxy inni hver minste krok omtrent. Brukte ei tynn flis til å stappe limet inn. Blå Araldit. Jeg hadde saget en form, så jeg surret GLAD plast rundt og la det i press. Neste dag surret jeg stramt med 0.50 blank fiskesene over hele det limte området, og lakket. Det fikk hvile i 2 dager, så ble det brukt. Og det holder foreløpig ! Gutten skjøt bra også :D
Takk for gode tips, folkens. Vet jo at det kan løsne en eller annen gang, men på den annen side..kanskje ikke ?

Og når det gjelder buen, så er han på gli til å skaffe seg heltrebue........ :twisted:
Svar