Fremtidig nybegynner trenger DITT råd!

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Lortholstyggen
Nybegynner
Sted: Trondheim
Kontakt:

Fremtidig nybegynner trenger DITT råd!

Legg inn av Lortholstyggen »

Jeg har lenge tråkka rundt og hatt lyst til å prøve meg på bueskyting - da av historisk art (mest interresert i yngre jernalder (aka vikingtid)).
Har testet det ett par plasser og det virker jo sabla artig.

Men, det er jo ikke bare å gå i buebutikken i Trondheim sentrum (ikke eksisterende) og få hjelp til å få en passelig bue.. Og heller ikke så veldig enkelt å spore opp noe fornuftig nettverk innenfor området.

Så det jeg trenger hjelp til er:

- Hvor kan/bør jeg henvende meg for å få anskaffet en dugelig bue, som blir tidsriktig korrekt innen mitt interressefelt (vikingetid).
- Hva slags forhold gjelder på størrelse på bue i forhold til min størrelse? Og hvor sterk bue er det lurt for en nybegynner å starte med?
- Vet noen om det er folk i Trondheimsregionen som produserer buer for salg? Og hvor mye bør jeg legge i en dugelig bue?
Brukeravatar
Jadda
Mester
Sted: Trondheim

Re: Fremtidig nybegynner trenger DITT råd!

Legg inn av Jadda »

Vi er en fin gjeng i Trondheim som holder på med buebygging innimellom. Og rett som det er har vi mekkekvelder der vi lager bl a buer. Det beste er å lage sin egen bue, men har man det bråttom så kan bu sikket bestille opp via de mange buemakrene på forumet. Eks kviljo. Kom en tur innom leangen kunstisbane på Mandager mellom kl 1900 og 2100. SÅ kan vi slå av en prat.

(Det skal nok gå bra Gnup. Hilsen en Hirdmann)
og husk. Ikke vink til pila for da logrer den.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Sted: Kristiansand

Re: Fremtidig nybegynner trenger DITT råd!

Legg inn av Lurz »

Nidaros håndbuelag, eget forum helt nederst på sida her, og egen hjemmeside: http://www.handbue.org/
Dessuten har du Norsk Langbuelag: http://www.langbue.no/ som er en paraply for historiske bueskyttere

Buebutikker på gateplan er vi lite bortskjemt med både her og der. Men posten vettdu :D
Sjekk Kjøp&Salg her på forumet, og Tradbow Norge: http://www.tradbow.no/ som en start

Buer til vikinger er et usikkert tema. Lite veldig konkrete funn, men de fleste regner vel med at de brukte noe "langbueaktig"?
(Men som hornbueentusiast vil jeg til jeg dør insistere på at noen av dem har hatt importerte hornbuer. (asiatisk komposittbue, "rytterbue")

Hvor lang buen bør være er avhengig av buetype. Det sies vel at en langbue skal være like lang som den som skyter den, eller litt kortere. Det avhenger egentlig av hvor langt trekk du har.

Styrken på buen er avhengig av din styrke og teknikk. Helt generelt, en litt svak rimlig bue som kan byttes ut når du får mer erfaring.

Men det beste er å komme i kontakt med miljøet i Trondheim og få råd der
"If it breaks you get to keep both parts"
Svar