KEns buemakeri

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Griffin
Mester

Legg inn av Griffin »

Här ser man det på film:
http://www.youtube.com/watch?v=E3cjk3-AHcI

ca 4minuter in i filmen.
Brukeravatar
KEn
Mester
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Ser man det. Det var jo enkelt :?

Alt jeg har lest har vært USA og indianer orientert, da jeg ikke har guts til å begynne på en hornbue ennå. Derfor har jeg bare sett varianter av TBB-metoden, det var vel også sånn Ishi gjorde det iflg. Pope.
I Asia har de litt mer kontroll på det meste, og metoden i filmen er nok mere egnet til å gjøre virkelig fint arbeid.

I Atarn linken står jo en opplysning jeg fant ut på den langsomme måten: "Processing sinew for one bow takes 6-12hours". Det bekreftes jo også i filmen Griffin peker til, det er kvinnfolkarbeid...

K
Oddbjørn
Master bowyer
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

Fin video, skulle gjerne visst nøyaktig hvordan de laget limet.
Det så ut til å ha lang åpen tid, det vanlige hudlimet man får kjøpt
tørker forbannet raskt. Oddbjørn.
Brukeravatar
KEn
Mester

Legg inn av KEn »

Forbannet raskt..

Men på filmen ser det ut som om han lager en remse av sener og lim på et brett og så legger denne på buen etterpå. Remsen ser ikke så veldig klissen ut når han legger den på buen og kanskej han faktisk limer den på med varmen, kanskje mykner/ løsner det limet opp igjen.
Også med strikkehansker på?

Ligner nesten på prepreg, karbonfiber ferdigimpregnert med epoxy, er kjølevare, blir småklissete i romtemp, og kan legges opp under god kontroll, og herdes under varme.

Når hun lager limet ser det ut som svømmeblærer, eller iallefall blærer? Kanskje fiskelim har lengre åpen tid?

K
Brukeravatar
Griffin
Mester

Legg inn av Griffin »

Lite ot:
Det finns en hel del frågetecken i den där filmen angående många saker. Det är synd, annars kunde man ju följt den för att laga en fin hornbue.

Han är så grym när han sitter i solnedgången och strängar upp buen sittande.
8)

Det verkar svårt att få kjöpt dom där bågarna...men han har ju ett helt gäng. Vart tar dom vägen?
Oddbjørn
Master bowyer
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

Lim fra svømmeblærer kan kjøpes fra Dick, men koster flesk.
204 euro for 500 gram. Firmaet har mye flott verktøy. Oddbjørn.

http://www.dick-gmbh.de/
Oddbjørn
Master bowyer
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

Jeg ser at Dick har Japansk bambus til buebacking. Se under materials
English version. Nam-nam. Oddbjørn.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer

Legg inn av Lurz »

Hva slags hudlim bruker du Oddbjørn, får du kjøpt noe ferdig? Når du lager hudlim fra perler eller plater og varmer det i vannbad (to gryter oppi hverandre) holder det seg jo flytende så lenge du holder det varmt. På bildene på den atarn-linken ser du også at han varmer ryggen på buen før han legger på senene, og også at han bruker et varmt jern til å presse på bark-backingen.
Et annet tips medhudlim er å limdrenke begge delene med varmt tynt lim som trenger godt inn, før det siste, litt tykkere laget legges på, og delene presses sammen. På den måten skal en unngå at for mye lim presses ut når delene presses sammen.
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
KEn
Mester

Legg inn av KEn »

Bare litt småarbeid idag, nabogutten skal (3 1/2) skal jo også ha bue. 105cm ntn, 1" bred på det bredeste , 8#@16".

Bilde

Bilde

Bjerk, strengen er 12 tråder B50 så den sliter han ikke av

K
Brukeravatar
KEn
Mester

Legg inn av KEn »

Så den bambusen tvert Oddbjørn, Yummi :D Du kommer stadig med God-sider til å bruke penger på..

Lurz, jeg bestiller bambus før jul engang. Aust- og Vestegder som skal ha får si ifra så sparer vi frakt. Det er mye jalla bambus rundt om og den der så fin ut. Men 2500mm, det holder ikke i kortbuelaget.. Så får vi komme tilbake til horn, du hadde visst en kilde i England?

Og limet Lurz, problemet var vel at det ble kaldt mens en manipulerte senene, men det var egentlig ikke noe stort problem. I stua, i garasjen, hvor det nå er -1° eller noe sånt blir det en annen lek, skjønner de som mener at eskimoene ikke fikk til å lime.
Mitt store problem var at jeg ikke hadde gredd ut senene ordentlig, og ikke klipt av de stive krøllete endene.

Hudlim er jo et genialt lim. Det er antakelig minst like sterkt trelim som Araldit, og egentlig like raskt i bruk, og ikke giftig. Du kan antakelig spise det, klarer du ikke å skyte noe vilt så får du spise buen :wink: . Søler du så går det av med varmt vann.

K
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer

Legg inn av Lurz »

Husker jeg ikke helt feil så leste jeg i TBB et sted at noen indianerstammer tygde senene sammen med limet når de backa........
"If it breaks you get to keep both parts"
Oddbjørn
Master bowyer
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

Lurz.
Jeg har brukt flere typer animalsk lim, det jeg brukte sist kom fra USA.
Hans Ekjord fargehandel i Oslo tlf 22201409 selger godt hudlim.
Sløyd-detaljer selger perlelim, dette er muligens beinlim. Beinlim
er sterkt som andre animalske lim, men krakelerer litt hvis man bruker det til sener. Det enkleste er å gå i dagligvarebutikken å kjøpe sjelatinpulver, det er rett og slett animalsk lim som er rengjort til matlaging. Oddbjørn.
Brukeravatar
KEn
Mester

Legg inn av KEn »

indianerstammer tygde senene sammen med limet
Ishi gjorde det slik, iflg Pope i "Hunting with the Bow and Arrow"

K
Brukeravatar
Griffin
Mester

Legg inn av Griffin »

Oddbjørn skrev: Det enkleste er å gå i dagligvarebutikken å kjøpe sjelatinpulver, det er rett og slett animalsk lim som er rengjort til matlaging. Oddbjørn.
Hmm. Jag har använt gelantinpulver och plater ganska mycket till pannacotta och liknande. Menar du att det går att använda till senbacking och kanske råhudbacking också?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Jepp! Husker du Ekwos på primitive archer? Han som hadde lagd seg hornbue. Den var limt med gelatin. I tillegg står det i TBB at gelatin er sterkere enn vanlig hudlim. Også sterkere enn fiskelim og aralditt, om jeg husker rett.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Svar