Malawolfs buehule & diverse
Moderator: GreenMan
Re: Malawolfs buehule & diverse
Hæ? Ha for dem? Satser på donasjon vi først. Alt ordner seg for snille gutter.
Hjorteskinnet som nå er ferdig fikk en litt funky lukt etter siste runde med fetting. Så jeg dyppet det raskt i grønnsåpevann. Så ikke ut som fettet forsvant fra skinnet. Sønnen min hjalp med strekking. Nå lukter det granbar igjen
Men, en ting er sikkert - fetting med egg gjør det ikke vannavstøtende. Det sugde til seg vann som en svamp. Forslag til vannavstøtende gugge jeg kan bruke? Kanskje bjørkeolje?
Men, en ting er sikkert - fetting med egg gjør det ikke vannavstøtende. Det sugde til seg vann som en svamp. Forslag til vannavstøtende gugge jeg kan bruke? Kanskje bjørkeolje?
Røyking vil visst heller ikke gjøre skinnet vannavstøtende. Røykingen vil bare sikre at fettet ikke vaskes ut om skinnet blir søkkvått. Må nok impregnere det med noe ja...
Smøring
Smørestoffer til huder var fra gammelt av tran, tjære og talg, helst fra okse.
1/3 talg
1/3 tran
1/3 degras (avfallsprodukt fra pusseskinnsindustrien, hovedsakelig talg.
Grei bok om garving på gamlemåten: Garving av Marit Holme Mehlum. ISBN 82-512-0409-7
1/3 talg
1/3 tran
Grei bok om garving på gamlemåten: Garving av Marit Holme Mehlum. ISBN 82-512-0409-7
Det høres ut som noe skikkelig klin!
Se der jaOddbjørn skrev:Smøring
1/3 talg
1/3 tran
Takk for tipset - skal se om jeg ikke får gravet frem den boka ...
På museet i Alta så har de en "kano" av tranimpregnert selskinn.
den er kul...
den er kul...
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Må si jeg er dyktig imponert over skinnprosjektet ditt. Får prøve å nærme meg det engang.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
his name was Robin Hood
Takk for den Det har vært lærerikt på mange måter. Om en er opphengt i forhistorisk tid som jeg er, er dette en av de tingene en bare MÅ ha forsøkt seg på. Også er det så massivt med skinn som bare graves ned under jakta. Massevis av råstoff å ta av. Meditativt er det også, å skrape skinn. Og definitivt ikke vanskelig å komme i gang med. Litt som med bueskyting, enkelt å utføre, vanskelig å mestre!bowman skrev:Må si jeg er dyktig imponert over skinnprosjektet ditt. Får prøve å nærme meg det engang.
Kunne du tenke deg å arrangert et kurs om dette en gang?
his name was Robin Hood
his name was Robin Hood
-
- Master bowyer
- Sted: Trautskogen
Tar du med noe av dette til buemakeruka (som ikke bare blir bue) første uka i juli?
Det var planen det ja var vel noe nedfrosne kaniner som skal skrelles & kokes, hvorpå jeg skal få lov til å preppe kaninskrellet .. Hehe - mulig jeg har et lite transportproblem mht å få med meg alt .. men når jeg først har kommet meg til Helgøya skal det preppes skinn janidrinr skrev:Tar du med noe av dette til buemakeruka (som ikke bare blir bue) første uka i juli?
Jeg har uansett et rådyrskinn som er tørket, ett døgn med rehydrering bør holde. Aller helst vil jeg avhåre det, noe som vil kreve litt planlegging fra min side.
Takk for tilliten men jeg ville nok ha vært mer fortrolig med en "workshop". Jeg har jobbet som lærer/instruktør i mange år, og er alltid begeistret når jeg får lov til å formidle om det jeg er opptatt av. Likevel, å garve ett enkelt skinn gjør meg neppe til noen ekspertbowman skrev:Kunne du tenke deg å arrangert et kurs om dette en gang?
Nå skal jeg (om alt klaffer) på Helgøya første uka i juli, om du tar turen dit kan vi jo få til ett og annet?
Apropos garving, jeg kom over denne siden
http://goingferal.wordpress.com/2010/02 ... echnology/
Veldig bra om barking av skinn og begrunnelsene er tilsynelatende svært gode.
http://goingferal.wordpress.com/2010/02 ... echnology/
Veldig bra om barking av skinn og begrunnelsene er tilsynelatende svært gode.
Ser ut som buemakeruka faller sammen med familiens ferieplaner, så jeg kommer meg nok ikke dit. Det går jo flere tog. Preparering av skinn er noe jeg kunne tenke meg å lære. Som du sier så er det jo massevis av råvarer som hvert år går til spille. Jeg kjenner flere elgjegere så det skulle ikke by på problemer å få tak i skinn. Vi snakker om det senere.
his name was Robin Hood
his name was Robin Hood