Zeida's Buemakeri

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Zeida
Mester

Re: Vis du kan kalle det buemakeri;8

Legg inn av Zeida »

ja det ska eg men har eg skreve nokka feil? ser ingen rygg eller buk på denne siden :D
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer

Legg inn av Bowman »

Neida. Det er jeg som svarer på noe du skrev for lenge siden. :lol:
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Zeida
Mester

Legg inn av Zeida »

åja takk
Brukeravatar
Zeida
Mester

Legg inn av Zeida »

Her er noen bilder av min siste bue:

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Buen er en flatbue i rogn varmebehandlet. Det har bare et lag Liberton Finishing Oil men det skal bli flere :D
Brukeravatar
Griffin
Mester

Legg inn av Griffin »

Den vänstra lemmen ser ganska bra ut medans den högra har en lite för brå böjj.

Jag har lagat en bild där rött betyder att den böjjer för mycket, och grönt betyder att den böjjer för lite.
IMG_6789_help.jpg
(56.9 kiB) Lastet ned 2285 ganger
Närmast greppet bör den böjja mer, men var lite försiktigt här, den ska endast böjja örlite.
Vänster mot grepp ser kanske bra ut, jag har lite problem att se var greppet börjar, men högra böjjer för lite in mot greppet.

Sedan böjjer den alltför lite från mitten och ut mot topparna. En båge ska endast se ut så om lemmen går över till att bli smal och tjock som t.ex kviljos mollegamet/holmegård- flight buer.

Om en båge ser ut som en vanlig flatbåge på ryggen så ska den böjja ut mot topparna och vara styv endast i den sista biten.
Tänk dig en ellips.
Brukeravatar
Zeida
Mester

Legg inn av Zeida »

takk for kommentar skal se på det :)
Brukeravatar
Christian
Mester
Sted: Vestby

Legg inn av Christian »

Helt enig i Griffin sin kommentar. Ta bort litt der det er markert med grønt og la hengslet markert med rødt være i fred! Da vil du få mye bedre resultat av bua.

men, jeg synes virkelig du har en uanstendig god utvikling på buene dine :) fått ned nokkene til en anstendig størrelse har du og :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Zeida
Mester

Legg inn av Zeida »

Ja skal gjør det takk :D
Brukeravatar
Griffin
Mester

Legg inn av Griffin »

En del av dina bågar ser väldigt bra ut medans en del böjjer helt fel. Detta är inte för att vara elak, men för att hjälpa dig.

Jag undrar hur du kommer fram till vart du ska ta av på buen?
Jag antar att du går på känsla och det är nog kanske lite väl avancerat som nybörjare.

Jag rekommenderar att du lagar långbågar och inte flatbågar.
Långbågar lär oss väldigt mycket, och denna kunnskap kan användas till alla bågar.
Du nehöver inte bry dig om grepp och fades vilket är för avancerat i början, utan du kan koncentrera dig på tiller.
Tiller är *allt* som en bue handlar om. Om du går in 100% för att få tillern riktig så blir bågen bra.
Allt det andra är bara lull-lull (dvs strössel på glassen) en bue är inte en bue om den inte böjjer sig i en bue :mrgreen:

Daniel har ett bra recept på långbåge, han kan säkert säga vilka mått du ska starta med om du berätta vad du har för pundstyrka som mål. Med hans recept är det lätt att rita upp punkter och sedan streck, det tar en stund och kräver tålamod, men du kommer må så bra sen när du har dessa streck att gå efter.

Jag rekommenderar också någonting att spänna fast bågen i och en stanley spokesshave hyvel. Den kan man ställa fint eller grovt och är igentligen allt du behöver. Finns på Maxbo.

Jag ser några emnen du har stående där du igentligen bara kan klyva dom i 2 och sedan börja teckna upp direkt.
Brukeravatar
Zeida
Mester

Legg inn av Zeida »

Jo har problemer med det at eg ikke har bue emna tel langbue har bare tel breie fine flatbua men du har at poeng . Det blir så veldig mye å ta av vis jeg skal lage langbue av de der monstrene av noen flat emner :D
nidrinr
Master bowyer
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Zeida, du er en ivrig ung kar som fortjener noe gromt å jobbe i. Om du gir meg adressa di kan jeg sende deg noen gode emner du kan få.
Brukeravatar
Christian
Mester
Sted: Vestby

Legg inn av Christian »

Hvis de er så store at du ikke klarer å lage smale langbuer uten å slite deg ut, så bare del de i to da vel. Da får du jo dobbelt så mange bueemner tilogmed :wink:

Langbuer som bøyer i hele sin lengde VIL gi deg flere gode buer en å spikke ihjel flatbuer med stivt og smalt grep, fades, stive tupper osv... Så jeg anbefaler deg også å lage noen smale langbuer som bøyer i hele lengden, for å lære deg å se en god bøy :wink: På den andre siden så er det ganske behagelig å lage en langbue etter å brukt sjukt mye tid på å få til ei god flatbue. Det blir litt sånn, oida nå er jeg visst ferdig gitt 8) men det går jo endel potensielle buer i vedhaugen da :roll:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Stefflus
Mester

Legg inn av Stefflus »

Han fortjener også skarpt verktøy, tror nok det er årsak til mye av slitet, men nå har jeg nylig fått en pakke fra Lie-Nielsen USA med Norton vannbryner, så får vi se om det ikke blir vassere.. mitt verktøy ble iallefall det!
Brukeravatar
Zeida
Mester

Legg inn av Zeida »

nidrinr: takk sendte deg en pm med adresse.

Christian: Du har et poeng har du noe mål 0.5" brei?

Stefflus: Ja verktøyet det er no sånn høvelig øksa er ikke akkurat skarp kunne likegjerne brukt en hammer men skav kniven den er temmelig skarp. Sponhøvelen er ikke akkurat skarp men det er den jeg bruker mest og den funker da bra ihvertfall på løvtre :D
Brukeravatar
Zeida
Mester

Legg inn av Zeida »

Hei da har jeg justert litt på det er ikke helt sikker så legger ut bilder :D

Bilde

Bilde

:D
Svar