Kikka tilfeldigvis innom pfeil-boge-sida, og der lå det et illustrerende bilde av hvordan 138 sin tiller kan ha sett ut. Svakt bøyende midt på, og med ekstra bøy der den er breiere, og relativt stive tupper. Det ble filosofert litt omkring et slikt design under en lengdeskytings-tråd her på forumet, det der man kom fram til at en bue med relativt stivt håndtak og bøy ytterst ville gi en kjapp bue, både fordi den er lang og derfor stacker lite, og fordi den bøyer mest ytterst, slik at lemmene har lite masse. - som en kort flight-bue med en lang midtseksjon for å hindre den i å stacke. En slik bue vil trolig kaste bra, og derfor gjøre det unødvendig å kompensere med høy pundstyrke.
Ut fra læresetningen "å stresse alt treet i buen like mye" vil man altså kunne gi et forslag til hvordan buen har vært tillet. Og jeg tror man ville havne ut på noe ála dette, selv om bildet viser en barlindbue.
Det går naturligvis ikke noen magisk grense ved 2 meter, så man skal jo ikke utelukke det. Men en så lang bue vil jo ikke være spesielt praktisk, iallefall ikke til jakt. (og oppdalsbuene vitner vel om at de også ble brukt til jakt)
Men man skal vel ikke utelukke at - som du sier - "jakten på størst mulig slagkraft" har ført til svært lange buer. Det at de faktisk har tatt seg tiden til å laminere to trestykker vitner vel også om at man ville ha en mest mulig effektiv bue. Men jeg ser ikke helt for meg at buer som f.eks 138 kan ha vært voldsomt tunge å trekke? Til motsetning virker jo de mer kraftige fragmentene mer kraftige, men ikke så lange igjen. Får ikke dette helt til å stemme