Längd=164cm
Grepp=16cm
Bredd efter greppet=4cm
Bredd mitt på lemmen 2.5cm
Bredd nocken rett under stränghacket=8mm
Tjocklek mitt på lemmen=10mm (2mm bambus/8mm osage)
Tjocklek nock 5cm nedanför nockskåran=13mm (5mm bambus/8mm osage)
---------------
Man startar som en helt vanlig pyramidflatbåge, väljer längd efter hur långt drag man har och ritar ut detta på osageplankan, brukar rita ca 4.5cm bredde som smalnar av helt rakt till 1cm nockar som utgångspunkt. Bredden brukar bli något mindre eftersom jag rundar av lite.
Denna bågen är 164cm eftersom jag vill ha ut maximal prestanda ur den, och det trots allt är osage/bambus som inte är det klenaste man kan få tag i. Jag brukar göra dem runt 175-180cm långa till mig själv.
Bambusen är limmad på en planka som är 1.5cm tjock och detta borde nog räcka till en ganska så kraftig båge. Har aldrig maxat en sån bit men en vild gissning säger att 60# borde gå bra. Tror inte du kan laga 100# hur som helst med en kort flatbåge, då ska du nog göra den väldigt bred och använda hickory på ryggen.
Eftersom jag har en del reflex på denna så tillrade jag den nästan klart med 1cm toppar för den vill gärna börja vrida sig annars, mycket för att jag vill ha så styva toppar som möjligt och behåller tjockleken från reflexen(ca 30cm från toppen) och ut till kanske 15mm. När den börjar närma sig så kan man smalna av topparna både i bredd och tjocklek. 8mm bredde under stränghacken går bra om man har minst 13-15mm tjocklek att leka med tills man är nöjd, man måste nämligen dra den på fullt drag och sedan hyvla en mm och så vidare tills man kommer till det stadiet att det just börjar böjja.