Side 4 av 38

Re: Snickerboa hopp fallera...

Lagt inn: 13 aug 2016, 11:38
av Jæger
For et par dager siden var det tendenser til sørlandssommer og en dag med gode venner på sjektetur. Siden det skulle være barn med på turen heiv jeg med meg einerbuen på 20-ish pund og en neve piler. Skulle også videre i bursdag i slekta. Begge plasser ble buen oppdaget av våkne barneøyne og omtrent et dusin store og små fikk skutt mye, noen andre litt mindre men alle koste seg :-)
Håper det inspirerer til litt spikking i hytter og hjem utover høsten.
Leste på forumet her om dagen angående strengens buktninger men finner ikke igjen tråden, so to speak. Uansett, tok noen seriebilder og her ser man tydelig en rett streng bukte seg som en orm. Ikke rart at man får seg en smekk av og til.

Bilde
Strengsleng

Bilde
Båt (eller båd) og bue, en fin kombinasjon

Re: Snickerboa hopp fallera...

Lagt inn: 28 aug 2016, 13:38
av Jæger
Sitter og spekulerer litt på neste bue.
Har et laminert emne av norsk bjørk/japansk eik. Rygglaminatet er 6mm, emnet er renhøvlet på 35,7 mm bredde, 25 mm tykkelse og er mer enn 210 cm langt.
Kan bli en grei sportsbue inspirert av de britiske øer?

Så var det om en skulle forsøkt seg på en victoriansk langbue i barlind. Min største betenkelighet utover pris på emnet er at jeg vil kødde det til og ende opp med et fange ved.

Som en prøve kan jeg kanskje bruke disse barlindbordene jeg fikk av en god venn og backe med bjørk eller bambus? Må i så fall fingerskjøte i grepet.
De kommer alle fra samme emne. Det er vel det beste en kan si om dem - og at de var gratis, da :-) De er ikke uten kvist eller andre lyter. Lengde ca. 110 cm, omtrent 14 mm tykkelse og varierende bredde.
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Re: Snickerboa hopp fallera...

Lagt inn: 28 aug 2016, 16:47
av HEO
Det er vel bare å komme i gang med begge deler :D, og holde oss oppdaterte med bilder :D Må man fingerskjøte hvis du limer på en kloss til grep av en av de barlindflisene du har? Hva limer du med forresten?

Re: Snickerboa hopp fallera...

Lagt inn: 28 aug 2016, 17:23
av GreenMan
Jæger skrev: Leste på forumet her om dagen angående strengens buktninger men finner ikke igjen tråden, so to speak. Uansett, tok noen seriebilder og her ser man tydelig en rett streng bukte seg som en orm. Ikke rart at man får seg en smekk av og til.

Bilde
Strengsleng
Lite spørsmål bare - hva tok du bildet med? Er ikke sikkert at strengen bukter seg så mye som det ser ut som. Ved raske lukkertider så har kameraer med en tradisjonell lamellukker slik at kun deler av bildet fotograferes på en gang. Derfor er det sannsynlig at den øverste delen er fotografert før den nederste.

Re: Snickerboa hopp fallera...

Lagt inn: 28 aug 2016, 18:22
av Jæger
HEO skrev:... Må man fingerskjøte hvis du limer på en kloss til grep av en av de barlindflisene du har? Hva limer du med forresten?
Det kan være mulig det går med butt i butt som trilam eller bare en litt lang bit over de andre midt på buken, ja. Berserk/banzai-emnet er limt med lim fra Geir, epoxy av blankt utseende så da var det vel ikke Biltema sitt? Hva tenkes om egnet rygglaminat?

Bilde

Har ikke tenkt mer på lim til en ny bue, har egentlig bare kaseinlim, PU og vanlig snekkerlim tilgjengelig i hus.

Stian; dette med fotografiets noble kunst kan du mye bedre enn mange av oss andre. Bildet er fra seriebilde-funksjonen på min mobiltelefon. Har et til som ble så og si identisk. Det må jo nevnes at bua er tung i vekt og lav i trekk, ca 20# på 28''. Har med samme funksjon et av Siri på NM hvor man ser nedre buebein oppføre seg helt forskjellig fra øvre aaaakurat i det pila forlater strengen.

Bilde
Strengsleng fra annen bildeserie

Bilde
Pilslipp

Re: Snickerboa hopp fallera...

Lagt inn: 28 aug 2016, 20:25
av HEO
Dersom nedre lem er for stivt i forhold til øvre, vil strengen arte seg slik, antar jeg. Lengdeforskjellen på øvre og nedre lem vil vel også ha noe å si.

Re: Snickerboa hopp fallera...

Lagt inn: 28 aug 2016, 21:37
av GreenMan
Regner med at kameraet kjører en form for interlace funksjon som skaper dette. Hvis dette hadde vært normalen så vil det bety at det egentlig bare er ett lem som jobber og det tror jeg ikke, men tøff effekt er det jo...

Re: Snickerboa hopp fallera...

Lagt inn: 29 aug 2016, 12:26
av Jæger
Man skulle absolutt vært i bestittelse av et høyhastighetskamera eller hva det heter. Uansett, så lenge pila flyr som en al dente-kokt spaghetti og treffer i nærheten av målet så er jeg fornøyd :-)

Tar gjerne imot tips angående lim. Epoxy er vel the shit, etterfulgt av PVAC(snekkerlim) etc.? Har Sistnevnte i bøtter og spann med herder for vannfast liming av tre på jobb. Kaseinlimet jeg har kan gjøres mer vannbestandig ved å blande ut i varmt vann men jeg har en følelse av at det blir litt sprøtt mtp. bøying.

Re: Snickerboa hopp fallera...

Lagt inn: 31 aug 2016, 11:00
av Kviljo
Jeg bruker Titebond 3, og har ikke hatt en eneste delaminering med det. Derimot har jeg hatt to delamineringer med epoxy. Det var forsovidt ganske høyt stressede buer. En bambus/eik og en bambus/ipe.

Re: Snickerboa hopp fallera...

Lagt inn: 31 aug 2016, 11:23
av Bowman
Interessant det Ivar skriver om Titebond 3. Jeg har ikke hatt delamineringer med epoxy (smooth on) men jeg har hatt to med et snekkerlim fra Plastic Padding. Men nå har Ivar limt sammen en god del flere buer enn meg oppigjennom åra. :shock: Det kan godt hende jeg har slurvet med limfugen og overflaten før jeg limte det sammen. Lar du laminatene ligge over tid trenger de å bli freshet opp med sandpapir før du limer. Jeg stoler på Smooth on, men nå skal jeg prøve Titebond 3. Anbefaler imidlertid "Smooth on". Et rimelig kvalitetslim.



:D

Re: Snickerboa hopp fallera...

Lagt inn: 31 aug 2016, 16:09
av Are
Og det er også forskjell på hvor gode limfugene er. Epoxy og hudlim fyller dårlige limfuger, og takler ujevnheter godt. Presses fugene for hardt under liming, kan man oppleve at limet skvises ut. Glue-staration som det kalles på engelsk. Snekkerlim krever det motsatte. Jevne limfuger, og hardt press. Her skal limfugen være tynnest mulig.
Det kan også være grunnen til at forskjellige folk opplever delaminering med forskjellige limtyper.
Hvis Ivar f.eks. har svært gode limfuger og presser hardt under liming, vil Titebond være et bedre limalternativ enn Epoxy.
Tilpass trykket etter limtypen er et tips.


Sent from my iPad using Tapatalk

Re: Snickerboa hopp fallera...

Lagt inn: 31 aug 2016, 16:27
av Jæger
Takker for gode innspill, mine herrer.
Det jeg tenker om trelim er at det bør fungere bra så lenge man har rene, rette flater og passelig godt og jevnt trykk under liming.
Jeg ville tro at på bambus, som jo i mine øyne ser noget ujenvt ut på limsiden, ville epoksy som fyller opp hulrom være ideelt. Alt kan limes med epoksy - så lenge det ligger i samme rom, sies det.
Man får prøve seg litt frem og bare passe på å gjøre sitt beste uansett.
Men Titebond 3, jeg lurer på om ikke det kan sammenliknes med det vannfaste limet vi bruker på jobb. Skal kikke og fundere litt. Ellers aldri feil å ha litt blankt i hus, Smooth On ser tilforlatelig bra og rimelig ut.

Edit: Ser nå at Are også har svart mens jeg knota med innlegget mitt. Mye bra der.

I min lille prosjektbank er det også ei lita wannabe-bondeøks med krumt skaft. Et av emnene der lurer jeg på om kan bli en kort bue eller to.
Legger ved et bilde. Einer med en del kvist og kvast. Det kunne kanskje blitt en bue som følger strengen og en med kraftig motbøy?
Beklager litt klein kvalitet, kanskje 140 cm / 55'' brukbart emne.
Bilde

Re: Snickerboa hopp fallera...

Lagt inn: 31 aug 2016, 23:46
av Kviljo
Eh, ser at det jeg skrev kom litt skeivt ut. Den ene av de to som delaminerte var min gamle 370-meters-bue. Bambus/ipé, limt med aralditt mener jeg. Begge bitene kom fra hverandre intakt, så jeg forsøkte med litt kryss-riss i limflatene og limte på nytt. - og da holdt det. Den andre gangen brukte jeg en helt klar epoxytype som jeg i ettertid syntes at virker for hard og glatt i herdet form, og buen var en 110-pund langbue. Aralditt, Smooth-on og UHU Endfest 300 er mye brukt i buesammenheng, og er nok alle mer enn sterke nok om limingen gjøres som den bør. Skal det gjøres helt ordentlig bør nok epoxyen få herde under varme.

Nå vet jeg ikke hvordan einer fungerer som økseskaft (sannsynligvis ikke helt optimalt?), men jeg syntes det emnet ser ut som et eller to frustrerende bueprosjekter. Jeg ville kanskje satset på én bue ut av det og brukt den siden med reflex, og kanskje sørget for å gi det en anelse ekstra fuktighet underveis. Garasje-fuktig? Noe av taktikken burde i alle fall innebære å redusere litt av motbøyen. Eventuelt er det jo alltids mulig å kjøre plan B: barnebuer.

Re: Snickerboa hopp fallera...

Lagt inn: 01 sep 2016, 07:33
av Jæger
Takk for råd.
Einer er nok ikke optimalt til økseskaft for hard bruk, dette blir mer pynt of form foran funksjon.
Emnet er omtrent garasjefuktig nå men det spørs om jeg burde la det få stå og heller finne frem noe annet å spikke bue av. De verste kvistene er på sida med reflex(=motbøy og deflex=medbøy?).
Får se hva det laminerte emnet blir til først, kanskje. Hvis jeg klarer å få 20-30# i litt victoriansk fasong så kan sagtens litt større barn (og voksne) ha mye glede av den.

Re: Snickerboa hopp fallera...

Lagt inn: 01 sep 2016, 08:50
av Are
Jæger skrev:... De verste kvistene er på sida med reflex(=motbøy og deflex=medbøy?)...-
Jepp.
Har oppdatert Ordlista med Medbøy og Motbøy
Jaggu så jeg at Ordlista var over ti år gammel. Den trenger sikkert litt mer oppdatering. Bare si fra hvis du savner noen ord der.