Forholdsvis interessant at pilene går bedre med ei myk pilhylle. I junaiten brukes det gjerne noe lignende i lengdeskytingen. Det har nok noe for seg.
...hvem stiller med pelsvott i presisjonsskytinga på NM?

Moderator: GreenMan
SilentG2 skrev:nice.. frisert mår
Det var vel dette med regler igjen da.. Står vel at man ikke skal ha noen pilstøtte, noe som enkelte erfarte på Jørundgard. MEN, når det er sagt så står det da heller ikke noe om a "pimpe" bue med røyskattskinn over og under grepet, samt å bruke pelsvott.. = PROBLEM SOLVEDHardwood skrev:Akkurat, SilentG2. Du har skjønt det![]()
Det var ingen dum tanke med pelsvott, Kviljo ! Hmmmm.......Men hvorfor ikke ha skinn i pilpasseringen på historiske buer ?
Mener jeg da jeg har sett et eller annet sted? Har til og med plagiert detHardwood skrev:Men hvorfor ikke ha skinn i pilpasseringen på historiske buer ?
Hvis du ser på forskjellige buer med plunger, så ser du at det varierer noe. Jeg har aldri hørt noe eksakt plassering, men jeg ville satt den nærmest mulig det høgeste punktet. Men det man derimot skal være klar over, er at hvis du legger på en litt tykk og myk strikerplate, vil denne absorbere en del av fleksingen/flexing/logringen i pilen. Med en justerbar plunger er det jo nettopp dette som er poenget. Strammer du plungeren for mye, (eller bruker en hard strikerplate) vil pila gå til venstre, og omvendt. Selv om det er en jævla nymotens sak, er den litt kjekk ogsåHardwood skrev:Det jeg ikke finner noe info om derimot, er hor kontaktpunktet sideveis skal ligge. Kanskje på samme sted som det høyeste punktet på hylla ?
Moen skrev:Det er egentlig noe for deg, Ivar. Tyrker, Safety googles OG pelsvotter 8)