Ifølge Insulander er Ørbyhusbuen 177,5cm lang. Den har heller ikke seperate ører. Dersom man vil ta seg tid til å legge på ekstra ører på en bue, så må det være i sammenheng med recurve. Jeg våger derfor å konkludere med at bue 138, pga sin lengde og smale lemmer, har vært noe liknende Ørbyhusbuen: lang og uten recurve.
Kanskje 138 og Ørbyhusbuen er en blanding av en kortere opprinnelig rekurvert samebue, og "en-veds"-langbuene? - en slags fornorsking* av samebue-teknologien?

Bue 138 i sin helhet. Tommestokken er på 1m.

Tuppen av buen. Kan vel ikke forklare rissene med annet enn bedre limflate?

Tuppen er 11-12mm brei.
Her ser dere også mørke streker som krysser buen. Det er ikke umulig at disse kan stamme fra konserveringen.
Så kan man jo spekulere i at de f.eks er spor av surringer fra da skinnene ble limt sammen. Så brakk buen under tilling, og den ble kasta - ganske uten spor av slitasje.

Bruddflaten til høyre er den mellom de to fragmentene.
Er det noen her som har brekkt noe furu, og kan si noe om disse to bruddflatene? Jeg forestiller meg at bruddet til høyre oppstod i etter at rygg/(buk)-delen hadde råtnet bort, og etter at furufragmentet hadde fått miste mye av sin fasthet.
Bruddet til venstre er vel kanskje heller det opprinnelige bruddet som førte til at buen ble deponert. Jeg syntes bruddet vitner om friskt tre, og jeg tipper også det kan fortelle oss noe om hvorvidt skinna har vært buk eller rygg. Om ikke andre har utført bruddtester, så må det ordnes
Biten til venstre er også det jeg antar må være håndtaksområdet. De siste 9cm mot bruddet har omtrentlig samme bredde - til motsetning fra resten av fragmentene, og midtrillene tyder også på at det er snakk om midtseksjonen av buen. Dersom man går ut fra at dette er grepet, og forutsetter at øvre lem gjenspeiler nedre lem, vil skinnen ha vært rundt 180 og 190 cm lang. - noe som da leder til andre gjettninger
Har dessverre ikke kommet over strekk-/kompresjonsmerker, og det ser igrunnen ut til å være lite bruksspor på fragmentene. - noe som selvsagt tyder på en innpakking i never/etc, men som da gjør rillene svært merkelige. Slik jeg ser ting nå, er rillene ganske enkelt dekor, kanskje med opprinnelse i en teknisk funksjon. (en teori som også innlemmer f.eks Novgorod-buen)