Akkurat; varmebehandles buen, så endres egenskapene til treet og buen blir kraftigere. Dermed er man allerede der i fare for å "sprenge" formelen. Og som Nidrinr sier har grepet mye å si- Formelen er vel laget ut i fra buer som kun har det nødvendigste av grep. Mine buer har svære grep, så jeg har gitt opp å få buene mine til å stemme med angitt sluttvekt. For eksempel så er presisjonsbuen min 2m lang, 28 pund og.... 800 gram ! (flatbue)Til sammenligning lagde jeg en ELB av barlind til Vibeke som var 170 cm lang, 37 pund og bare 400 gram

Men formelen er særdeles nyttig likevel : Har du for eksempel tenkt å ta buen ned noen pund ved å sikle av på lemmene, kan formelen brukes til å beregne ca hvor mange gram du må skrape av.
Zeida : Hvor tung eller lett bjørka er , har ingen betydning. Det er i hovedsak egenvekten på materialet som bestemmer dimensjonene buen må ha. Er det lett bjørk, må buen lages bredere for å bli like kraftig som en lik bue av tyngre bjørk. Og buene vil veie like mange gram ! Sånn omtrent i alle fall. Derfor er buer av f.eks Osage smalere enn buer av f.eks ask o.l.