Mr Moen`s rariteter og snurrepiperier...
Moderator: GreenMan
Re: Mr Moen`s rariteter og snurrepiperier...
Ja, det blir NSL ( Ny, Spennende Look ) 8)
har du fått laget fresen din til firfotinger?
Jeg kom over et delenr. CMT 658 eller CMT 659. husker ikke helt fabrikatet med kom over de en katalog fra gunnar et eller annet..
Det er freser med 90grader og utbyttbare skjær, dvs det så ut som et dreiestål på tuppen..
Håper det er informasjon til nytte.
Jeg kom over et delenr. CMT 658 eller CMT 659. husker ikke helt fabrikatet med kom over de en katalog fra gunnar et eller annet..
Det er freser med 90grader og utbyttbare skjær, dvs det så ut som et dreiestål på tuppen..
Håper det er informasjon til nytte.
Jeg har laget fres, vet du Den fresen du har sett, tar kun på nedsiden av fresen, og ikke 90 grader slik som det ser ut til. Men jeg fikk også tak i freser fra USA. De har selvfølgelig "alt" At de kun har tomme mål på skaftene ordnes enkelt med bøssinger. Lagde også selve jiggen for en stund siden. Av Bakelitt, som blir brukt bla. i foringer og styreklosser på DIGRE båndsager. Nå mangler jeg bare litt guts til å lage noen skaft
-Frode
Norwegian Warbows
Norwegian Warbows
Høres bra ut
tøffe skaft du ha laget tidligere i alle fall.. 8)
Jeg får vel prøve meg på noen tofotinger først. Er det noen vits med eik i foten? Tenkte å lage noen litt holdbare stubbepiler. Furu skaft med evt eik fot. Og kanskje teste ut judopoint spisser.
tøffe skaft du ha laget tidligere i alle fall.. 8)
Jeg får vel prøve meg på noen tofotinger først. Er det noen vits med eik i foten? Tenkte å lage noen litt holdbare stubbepiler. Furu skaft med evt eik fot. Og kanskje teste ut judopoint spisser.
Det funker dèt. Er ikke de største kontrastene, men sterkere skaft blir det jo. Men du må være übernøye når du skal bruke judos. Blir fryktelig trøkk nedi 2-fotingen. Jeg brukte 2 minutter på å knuste alle mine Wenge-fotede piler med Judos
Pass også på at sporet i fotstykket IKKE er bredere en spissen på skaftet.
Pass også på at sporet i fotstykket IKKE er bredere en spissen på skaftet.
-Frode
Norwegian Warbows
Norwegian Warbows
Hei, Moen ! Er det noe nytt på fargingsfronten ? Ingen flere kjemiske sprell ? Jeg likte dette meeget godt. Håper vi får se mer !
Jeg gjorde en liten test på egen hånd : tok en liten flekk med hver av stoffene ammoniakk, kaustisk soda og jernspon i vann, og testet på eik. Samtidig testet jeg en liten kristtornbit. Slik så det ut : På eikestykket, fra venstre : Kaustisk soda, jernspon i vann, og ammoniakk.
Det er ikke så godt å se nyansene, men kaustisk soda ga en mørk grønnsvart farge, jern ga en blågrå farge og ammoniakk ga en gyllenbrun farge.
Vel så interessant er at kristtorn fikk gule og grønne fargenyanser ! Stilig altså 8)
Jeg gjorde en liten test på egen hånd : tok en liten flekk med hver av stoffene ammoniakk, kaustisk soda og jernspon i vann, og testet på eik. Samtidig testet jeg en liten kristtornbit. Slik så det ut : På eikestykket, fra venstre : Kaustisk soda, jernspon i vann, og ammoniakk.
Det er ikke så godt å se nyansene, men kaustisk soda ga en mørk grønnsvart farge, jern ga en blågrå farge og ammoniakk ga en gyllenbrun farge.
Vel så interessant er at kristtorn fikk gule og grønne fargenyanser ! Stilig altså 8)
K soda? Dèt har ikke jeg prøvd. Tøfft læll. Du har vel ikke brukt ammoniakkdamp på de bitene? Trevirke som har ammoniakksøl på seg, lar seg lime, men du får ei svak fuge...av en eller annen grunn, og ikke trenger fargen dypt.
For å gjennomfarge MÅ det brukes ammoniakkdamp. ca 35 grader, 24-36 timer i telt.
Jeg har prøvd litt gjennomfarging med vakuum. Ellers så er det litt stille på giftfronten om dagen Må jo prøve å lage noe også..
For å gjennomfarge MÅ det brukes ammoniakkdamp. ca 35 grader, 24-36 timer i telt.
Jeg har prøvd litt gjennomfarging med vakuum. Ellers så er det litt stille på giftfronten om dagen Må jo prøve å lage noe også..
-Frode
Norwegian Warbows
Norwegian Warbows
- dagsunde
- Master bowyer
- Sted: Arendal
- Kontakt:
Er det noen som vet hvordan man fjerner disse flekkene igjen?
Salmiakkflaska veltet på nypusset eikegulv...
Diiiger mørkbrun/svart flekk. (Samma i et hjørne der katta pissa engang).
(Kattefaen)!
--
Dag.
Salmiakkflaska veltet på nypusset eikegulv...
Diiiger mørkbrun/svart flekk. (Samma i et hjørne der katta pissa engang).
(Kattefaen)!
--
Dag.
--
Dag.
Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Dag.
Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Du kan bleke flekken med 36% Vannstoffperoksyd. Ellers er det vanskelig å fjerne helt. Problemet får du når du ikke klarer å vaske ut alt vannstoff fra gulvet. Kan hende en malerforretning har en bedre løsning.
-Frode
Norwegian Warbows
Norwegian Warbows
Herregud.. Jammen var du uheldig, Dag ! Og så kattepiss da !! En av ingrediensene i Moens magiske medisin er oksalsyre, og jeg leste et sted at det er en del av nettopp det i urin....
Moen : ja, jeg brukte flytende. Det var nå bare et lite eksperiment. Men jeg skal jammen prøve ammoniakkdamp som du beskriver. Håper du får testet kristtorn i gasskammeret, tipper det blir interesant ! "Holly Orange"...
Moen : ja, jeg brukte flytende. Det var nå bare et lite eksperiment. Men jeg skal jammen prøve ammoniakkdamp som du beskriver. Håper du får testet kristtorn i gasskammeret, tipper det blir interesant ! "Holly Orange"...