HEO-buer
Moderator: GreenMan
Re: HEO-buer
Ser bra ut, fint fargespill også 

The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
MR-bue in progress. Etter målene fra bue nr. 81A3940. Lengde 2006mm. W/D 37,7/35 i senter. Så får man se hva denne ender på i vekt. Håper å lande på 110-115#.

"For veik, for veik er kongens bue."
Har ikke bilde av det, men den bøyer nå foreløpig fint til strenghøyde. Skal snart få på hornnocker og strenges opp.
Her er det en annen bue som nærmer seg: 76,5" ntn, 105# på 30": Litt stiv siste 3-delen mot tuppene. Nedre lem til høyre.

Og så en lettere bue, som også er blitt ganske ferdig: 70" ntn, 42#28":

Her er det en annen bue som nærmer seg: 76,5" ntn, 105# på 30": Litt stiv siste 3-delen mot tuppene. Nedre lem til høyre.

Og så en lettere bue, som også er blitt ganske ferdig: 70" ntn, 42#28":

Nå har MR-buen fått ku-nocker og er klar for siste runde på tillerstokken:

Ved siden av ligger en annen stygg sak, som jeg bare måtte begynne på. Denne har litt av hvert å by på før det blir noe. Mye småkvist i buken med litt tørkesprekker i margen, da denne er fra en rundstokk på ca 10-12 cm i diameter som kom litt for brått inn i varmen. Har fått høvlet ned og forbi marven , unntatt i senter. Kan hende resten forsvinner når jeg tillerererererer(irriterende ord å skrive som verb!), og ikke rører yteveden. Hvis ting holder seg, kan det bli en tung sak. W/D ca 40mm/38mm i center nå.

Litt retting:

Ved siden av ligger en annen stygg sak, som jeg bare måtte begynne på. Denne har litt av hvert å by på før det blir noe. Mye småkvist i buken med litt tørkesprekker i margen, da denne er fra en rundstokk på ca 10-12 cm i diameter som kom litt for brått inn i varmen. Har fått høvlet ned og forbi marven , unntatt i senter. Kan hende resten forsvinner når jeg tillerererererer(irriterende ord å skrive som verb!), og ikke rører yteveden. Hvis ting holder seg, kan det bli en tung sak. W/D ca 40mm/38mm i center nå.

Litt retting:

Skal si du spikker, HEO!
Skjønte ikke det siste bildet før jeg så at det var i negative farger. Kult
Skjønte ikke det siste bildet før jeg så at det var i negative farger. Kult

The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Jepp. Barlind blir pent til og med i negativ utgave.
Ser ut som en litt scary kvist på det fjerde bildet nedenfra
Men det er jo mye rart som går bra, særlig med barlind.

Men det er jo mye rart som går bra, særlig med barlind.
"If it breaks you get to keep both parts"
Lenge siden sist jeg la inn noen bilder. Her er i hvert fall en som ble ferdig i kveld: 71", 40#@28". Bredde/dybde i senter: 1"/1"

Flott bue med karakter. Tommel opp!
Den så helt topp ut.
Helt kvadratisk i grepet, det er bare noe som funker med barlind? Andre treslag måtte vært bredere og tynnere?
Helt kvadratisk i grepet, det er bare noe som funker med barlind? Andre treslag måtte vært bredere og tynnere?
Barlind tåler nok litt mer dybde i forhold til bredde enn andre treslag. Det klassiske D-tverrsnittet på langbuer passer best til dette treslaget. Men det har lett for å bli litt string-follow når forholdet blir 1/1.
Flere ferdige buer og noen som nærmer seg siste finish: Noen langtidsprosjekter og noen laget i sommer.

Fra venstre:
1. Barlind,med litt set-back i grepet: 72" ntn, w/d mm i senter: 29/29, 40#@28".
2. -"-, 75" ntn, w/d mm i senter: 32/29, 40#@28".
3. -"-, 72 1/2", ntn w/d mm i senter: 30/25, 40#@28".
4, -"-, Nydam etterligning, 70" ntn, w/d mm i senter: 34/29, 60#@28".
5. -"-, MR krigsbue, 78 1/2" ntn, w/d mm i senter: 39,5/36, 120#@32".
6. -"-, Lang smal, litt karakter i øvre lem, 77" ntn, bredde senter: 27mm, bøyer ikke i grep 55#@28".
7. -"-, Barnebue, kanskje: 61 1/2 " ntn, bredde ved grep 27 mm, 30#@27".
8. -"-. Lurebue: Krigsbue look alike: 81" ntn, w/d mm i senter: 39/39, 70#@32"!
Litt bilder:

Fra venstre:
1. Barlind,med litt set-back i grepet: 72" ntn, w/d mm i senter: 29/29, 40#@28".
2. -"-, 75" ntn, w/d mm i senter: 32/29, 40#@28".
3. -"-, 72 1/2", ntn w/d mm i senter: 30/25, 40#@28".
4, -"-, Nydam etterligning, 70" ntn, w/d mm i senter: 34/29, 60#@28".
5. -"-, MR krigsbue, 78 1/2" ntn, w/d mm i senter: 39,5/36, 120#@32".
6. -"-, Lang smal, litt karakter i øvre lem, 77" ntn, bredde senter: 27mm, bøyer ikke i grep 55#@28".
7. -"-, Barnebue, kanskje: 61 1/2 " ntn, bredde ved grep 27 mm, 30#@27".
8. -"-. Lurebue: Krigsbue look alike: 81" ntn, w/d mm i senter: 39/39, 70#@32"!
Litt bilder:

Sist redigert av HEO den 14 aug 2018, 01:08, redigert 1 gang totalt.
Nydelig samling staur og pinner, HEO!
Ja her var det veldig mye bra som vanlig!
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."
"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki