Lurer på om jeg har strukket noen sener i trekkhånda, for håndleddet kjennes ikke helt friskt ut lenger, etter at jeg brynte meg litt på buen på onsdag
Så derfor tenkte jeg at det ville være en fin anledning til å lage en mer passelig bue. Limte sammen en hickory/purpleheart flatbue på torsdag, og begynte å tille den i kveld.
Det sies at purpleheart er best egnet til midt-laminater. Men siden det kjentes så vanvittig tungt og kompakt kunne jeg ikke stå imot for fristelsen til å prøve det som buklaminat. Jeg tenkte det var best å gjøre det safe med den første buen, for å sjekke hvor godt treet holdt, og derfor ble det en 1,5" brei og 72" lang pyramideformet flatbue som skulle og skal bli omtrent 50 pund ved 28". Limte den sammen med 3/4" reflex. Det burde jo ikke være for mye forlangt.
Men den gang ei. Selv om jeg tok det seint og forsiktig, og hadde en fin og jevn tiller (eller bend/bøy?

) allerede ved 6" strengehøyde, oppdaga jeg allerede da de første kompresjonsmerkene. Duverden! Jeg fortsatte bendinga til 27" med lang streng, som på bildet, og da hadde den stort sett kompresjonsmerker over hele lemmene. Et av dem gikk nesten igjennom hele laminatet

Men til tross for det fulgte den ikke strengen alleverden. Til nå er det bare rundt 1".
Det måtte jo prøves, men det er helt klart at purpleheart ikke fungerer som buklaminat. Som dekorativt midt-laminat er det nok fint, men jeg er litt skeptisk til det også, for det har jo liten hensikt å tynge ned buen med et svintungt midt-laminat. Dog, lekkert er det jo. Fine bølger og en grom farge. Gleder meg til å pusse og olje buen i morra! Tipper det blir lekkert, til tross for alle kompresjonsmerkene.